עמודים 765 -חשוון - כסלו תשע״ד

לחשוף את הפלא

לחשוף את הפלא
מחשבות של אב על שיח בונה אמון ואמונה עם בנו

 

לעתים אני נזכר בימי התיכון - רגע לפני ביצוע עוד "פשע" של נער מתבגר, אני הולך הצִ דה לסמטה אפלולית, מבלי שאף אחד יראה, מבקש סליחה מאבינו שבשמים שלא יכניס את זה לספירה היומית, שלא יעשה מזה סיפור, כי בסך הכול הצלחתי לקום לתפילת שחרית בשלושת הימים האחרונים, לא הפרעתי למורה לאנגלית ואפילו קמתי לתורנות הבוקר שרגיל הייתי להבריז ממנה. בחישוב הכללי אני מאוזן ולכן כדאי שיעלים עין, כי גם ככה אני בפלוס גדול. באותן שנים זו הייתה תמצית הקשר שלי איתו. תן-קח, חייב- זכאי, משא ומתן תמידי שלעולם אני זה שמנצח בו, כדי לזקק את המצפון שמכביד עלי כל כך.

 

משבי רוח בהגותו של יוסקה אחיטוב
לרגל הופעת ספרו של יוסקה אחיטוב ׳משבי רוח, דברי הגות ומחשבה׳

 

אם יש את נפשך לדעת מהי תשתית היסוד המניעה ומסעירה את עולמו הרוחני של יוסקה אחיטוב, כלך לך אצל מאמרו הפרוגרמתי והחשוב: "הרהורים על סוד קסמו של הפונדמנטליזם", שהופיע בספרו הראשון מאמר זה, שנחצב מעמקי נפשו של יוסקה, חייב אותו להתייצב פנים בפנים למול קוראיו ולהצהיר על "עמדת המוצא" האישית של כתיבתו, וכך כתב: אינני חף ממעורבות אישית ורגשית בנושא זה. נקודת המוצא שלי היא עולמי הדתי-ציוני- מודרני. אני מוטרד משום שמיטב חלומותיי הולכים ומתנפצים אל מול העובדה שכוח משיכתו של העולם הדתי הלא-פונדמנטליסטי פוחת והולך. הגישה ה"נאורה" אל ההוויה הדתית אינה זוכה להצלחה רבה. עובדה היא שדווקא העמדה הפונדמנטליסטית. זוכה להצלחה וכובשת לבבות (עמ 58)

 

חגיגה של מחלוקת
תקופת 'הזוגות' במשנה כמודל להנהגה רוחנית דיאלוגית



ב'שבעה' על אבי ז"ל יעקב דרורי, קיבלנו תנחומים מיוחדים מהרב גולדוויכט ז"ל, ראש ישיבת כרם ביבנה. הרב שפך את לבו באהבתו הגדולה לאבא, אשר יחדיו הקימו את הישיבה שסללה את הדרך גם למפעל ישיבות ההסדר. הרב סיפר כי אבא הלך פעמיים למורו ורבו בעל 'החזון איש', בבני ברק, כדי שיקבל את ברכתו למינויו לראש ישיבה גבוהה של בני עקיבא והקיבוץ הדתי, כרם ביבנה. לא קלה הייתה דרכם המשותפת. אבא ייצג את מגמת בני עקיבא והקיבוץ הדתי ושאף שהישיבה תכשיר חברי קיבוץ להיות 'תלמיד חכם חלוץ'. זו הייתה בעיניו הדמות הרצויה של הבוגר. על פי תפיסתו, הקיבוץ הדתי נועד לשמש מודל למדינת התורה העתידית. לרב גולדוויכט, כמו לרבו בעל ה'חזון איש', הייתה מטרה שונה לחלוטין. המחלוקת 'פִ רנסה' דיונים משותפים רבים, והניבה פשרות וגם... אכזבות.

 

לגיליון המלא