עמודים 768 - אייר - סיוון תשע״ד

מבחן "ההמשכיות היהודית"

מבחן "ההמשכיות היהודית"
האם ואיך משפיעים נתונים דמוגרפיים יהודיים על פסיקת ההלכה?

 

בכדי לענות על השאלות שהוצגו, נכון לעניות דעתי להיעזר בנתוני הדמוגרפיה היהודית. בשנת תשנ"ט הופיע מאמר בעיתון 'הצפה' שכותרתו "שואה
רוחנית". במאמר הוצגו נתונים שנאספו בארצות הברית על המשכיות המורשת היהודית בקהילות השונות. התברר כי יהודים. 51 יהודים רפורמים, יישארו בדור הבא רק 100 מתוך בקהילות הקונסרבטיבים המצב מעט יותר טוב, אך גם אצלם ההמשכיות שלילית. לעומתם, אצל האורתודוקסים משתנה,151 אל 100התמונה וכעבור דור יגדל מספר היהודים מ-. בסקר מקביל שנערך מאוחר יותר297 ובקהילות החרדים אל בארץ, התברר כי המספרים קצת שונים אך המגמה דומה. לנתונים אלו קראתי "מדד ההמשכיות היהודית" - בשונה ממדד "הריבוי הטבעי" המקובל בעולם

 

ואחד שיודע לשאול
ראש תכנית 'חקלאות בעמק' יוצא עם חבריו מעמותת 'חיברותא' למסע חיפוש תשובות
לקראת שנת השמיטה

 

עמותת 'חיברותא', מעמק המעיינות, כבר לא ילדה קטנה. יש לה מכינה קדם-צבאית מעורבת לדתיים וחילונים הפועלת מזה שמונה שנים במושב תל תאומים, ותכנית בשם 'חקלאות בעמק', המיועדת לקהל מעורב של משוחררי צבא ושירות לאומי, בה עובדים בחקלאות ולומדים במסגרת בית מדרש.
לפני כשנה, הבאנו על דפי גיליון האביב של 'עמודים' ראיון עם בני המחזור הראשון של התכנית. בשנה הבאה, כך כתוב בלוח השנה, תצוין שנת שמיטה. הקודמת התממשה לפני כמעט שבע שנים. לא שמנו לב... בארגון חינוכי צומח, שעוסק בזהות יהודית, בחיבור בין לימוד בית-מדרשי לבין עשייה חברתית, קהילתית ועבודה, עלו בראשנו השאלות: איך עושים שמיטה בעולמנו המודרני? מי עושה שמיטה? מה המשמעות של שמיטה? איך מתרגמים שמיטה לחיים שלנו? איך מכניסים שמיטה למערכת חינוכית? איך מחליפים לימוד על שמיטה בקיום שמיטה? איך נמנעים משימוש בשמיטה כדי להציף נושאים לא רלוונטיים? מהו המהלך הנפשי העומד בבסיסה של השמיטה, ושאותו עלינו לפענח ולממש?

 

״גבורֵי כֹח ַ עֹשֵי דְבָרוֹ״
השמיטה - מהות, ערך ודרך



הדברים שאציג להלן אינם חדשים. מטרתי במאמר זה אינה לחדש, אלא דווקא לחזור אל הנושנות, אל הידוע והמוכר. איני סבור שיש לראות בהם רק מעין הדברים שאנו חוזרים ואומרים בטקסים - ליל הסדר, ימי זיכרון, יום העצמאות וכיוצא באלה - אשר נועדו לחזק את הזיכרון ההיסטורי שלנו, להעמיק את נוכחותם של אירועים מרכזיים בתודעתנו ולהשפיע על אורחות חיינו. בעניין השמיטה, דומני כי ניכר הצורך לחזור ולהציג את הדברים בעיקר בבחינת תלמוד המביא לידי מעשה. חרף התקדמות רבה, אני חש שעדיין רחוקים אנו מעיצוב שנת השמיטה בקהילותינו באופן המוצע להלן.

 

לגיליון המלא