עמודים 769 - תמוז - אב תשע״ד

קיצור תולדות המאבק

קיצור תולדות המאבק
ערב ב'עוטף עזה'

 

23:10 - זה עתה אני שב הביתה מערב שירה, שהפך בסעד למסורת, בכל סבב אלימות, כחלק מהצורך להיות ביחד, לתמוך, לשיר, ולדחוק את "הצבע האדום" כמה שיותר רחוק. הפעם היה אף מרגש יותר, משום שגדי רווה, בן לביא, הוא זה שהתנדב בהתראה של יומיים, להגיע מהצפון לסעד, בכדי לרומם את רוחנו, ואכן כך היה. אני מתיישב לצד זוגתי, ומקשיב ל"פרשנים" המספרים על הפסקת האש המתגבשת. מה תשתה? שואלת הגברת, ואני - עייף מיום נוסף של התמודדות, שכולו ניסיון לנהל קיבוץ במצב חירום, עד כמה שניתן ברוגע ובשלווה, אבל בזהירות נדרשת - מבקש פשוט תה עם לימון.

 

בוחרים בחיים
סיכום ביניים

 

בשם האבות והאמהות שהננו, יהודים וערבים, ישראלים ופלסטינים, כל מי שזכה להוליד בנים ובנות אל הארץ הזו, אני פונה אל כולנו. נצא בקריאה גדולה כלפי עצמנו וכלפי מנהיגי שני העמים: לא עוד! די להקרבת הבנים למולך האיבה שרובץ בינינו כמעט מאה שנים. די לעקידת הבנים, בני יצחק וישמעאל, בני אברהם. די לייאוש, לפחד, למשטמה. הגיע הזמן לחזון משותף. למעבר מ"גזרת גורל" אל "ברית ייעוד". ביחד ולחוד. אין לנו אפשרות אחרת. ובראש הקוראים את הקריאה הגדולה הזו אני רואה את משפחות פרנקל, שאער, יפרח ואבו-ח'דיר עומדות יחד כתף לצד כתף, מתפללות לתשובה ולשלום בין העמים, מלמדות את כולנו הסוד הקשה והמופלא מפרשת השבוע, פרשת בלק, כיצד הופכים קללה לברכה. עוד ברמדאן ובתמוז הלוהב הזה. למען הבנים שכבר אינם, למען אלה החיים.

 

״כן בנות צלֹפחד דוברות״

דרכים להתמודדות והצלחה במאבק,
כפי שניתן ללמוד מבנות צלפחד



בשעת כתיבת שורות אלו - כשעדיין ניתכים מטחי טילים לדרום ולאזורים נוספים בארץ, וחיילי צה"ל בתוככי רצועת עזה - מלווה אותנו בפרשות השבוע (במדבר כז ו-לו) סיפורן הידוע של בנות צלפחד. הסיפור קורה על סף הכניסה לארץ ישראל ומשקף הן את מעמדן של הנשים באותה תקופה והן את מצבו של עם ישראל, כחברה אשר בונה לעצמה סדרי הנהגה והתנהלות חברתית. חז"ל משבחים מאוד את בנות צלפחד ומוסיפים על פשט הכתוב ועל צדקת הטענה עוד תכונות ודרכים אשר בזכותן הצליחו במאבק. נראה לי שיש לנו מה ללמוד מתכונות ומדרכים אלו לכל מאבק ולכל התמודדות, כולל אלו שבתוכם אנו נמצאים כיום.

 

לגיליון המלא