עמודים 774 - אייר - סיוון תשע"ה

בין "לשמה" ל"לשם מה?״

בין "לשמה" ל"לשם מה?"
חלקה קטנה בים האינטרסנטי

 

אנו מעודדים את ילדינו לשקוד על לימודיהם בבית הספר היסודי, כדי שיוכלו להתקבל לתיכון ברמה גבוהה. בשנות התיכון אנו משדלים אותם להשקיע בלימודים ובבחינות הבגרות, כדי שיוכלו להתקבל לאוניברסיטה. בזמן לימודיהם באוניברסיטה, אנו מבהירים להם כמה חשוב להפיק את המירב מן הלימוד לרכוש שיוכלו כדי האקדמי, מקצוע שיאפשר להם להתפרנס בכבוד. אחרי הכול, אם לא תהיה להם פרנסה, כיצד יוכלו לשלוח את ילדיהם לבית הספר היסודי, כדי לתיכון, שיתקבלו כדי שיתקבלו לאוניברסיטה???

 

מרעיון למעשה

מאחורי הקלעים של הקמת מרכז יעקב הרצוג

 

"הרעיון להקמת מרכז יעקב הרצוג לא התבשל אצלי. לא אני המקור", כך פותחת טובה את שיחתנו בכנות ובצניעות "מרכז הרצוג נולד במועצת הקיבוץ הדתי, האופייניות לה. כשהמזכ"ל - אם אינני טועה - היה יצחק פלנזר (לביא). בין יתר הסעיפים החשובים שהובאו שם לדיון, היה סעיף על היחס בין חילונים, דתיים וחרדים, ועל השאלה אם יש לקיבוץ הדתי תפקיד בסוגיה הזו. הנושא התעורר בעקבות מתחים שהובילו לשריפת תחנות אוטובוסים על ידי חרדים, ובתגובה - שריפת ספר תורה בבית כנסת בצפון על ידי אדם חילוני. כשניסו לברר מי הגוף שיכול להידבר גם עם אלה וגם עם אלה, האצבע הורתה כלפי תנועת הקיבוץ הדתי. היה ברור לכולם שעם החילונים יש לנו שפה משותפת. לגבי החרדים היה קצת פחות ביטחון שנצליח, אבל קיוו שדרך התורה נוכל ליצור איתם תקשורת. הקיבוץ הדתי נרתם לעניין ובאותה מועצה הוחלט לנסות להקים מוסד למען דיאלוג והידברות. נוסח ההחלטה לא היה מפורט - לא היה ברור עדיין מה, מי ואיך - אבל היא התקבלה.

 

חזרה לשאלה
המטרה: יהדות של כולם ולכולם - מכל מקום ומקור
האמצעי: ללמוד זה מזה, וללמד זה את זה



בתחילת פגישתנו נח עסוק עדיין בשיחת טלפון. כשאני מסיימת להתארגן, הוא מסיים את השיחה ולשאלתי הראשונה - מהי הסוגיה שמעסיקה אותו בימים אלה? - הוא מגייס מיד את תוכנה של שיחת הטלפון: "השיחה עסקה בתפקידי הנוסף כיו"ר ארגון-גג של כל הגופים שעוסקים בהתחדשות היהודית בארץ - 'פנים'. יש כחמישים-שישים ארגונים כאלה - 'הרטמן', מדרשת 'בינה', 'אלול', 'עלמא' ועוד. גם מרכז הרצוג נכלל בהם, ואני היו"ר התורן של הארגון, השני ברוטציה. מנהלי הארגונים נפגשים אחת לשלושה שבועות והרעיון הוא להפוך את הפעילות של כל ארגון, לחלק מתנועה ישראלית גדולה. לנו במרכז הרצוג - מראשוני המוסדות שקמו בארץ במטרה לעורר התחדשות יהודית בכל חלקי החברה הישראלית - חשוב להיות חלק מהתנועה הזו, ואפילו חלק חשוב.

 

לגיליון המלא