עמודים 776 - כסלו - טבת תשע"ו

איפה ישנם עוד אנשים?

איפה ישנם עוד אנשים?
רֶקוִיאֶם למורשת 'האיטלקים' בקבוצת יבנה

 

בין פסח ליום העצמאות, ליוותה קבוצת יבנה למנוחת עולמים את קלרה הרטום, חברת הקבוצה הוותיקה. בכך נסגר פרק
הגרעין האיטלקי של יבנה. "האיטלקים" היוו חבורה מיוחדת ומלוכדת בתוך יבנה הקטנה של שנות הארבעים ואילך. יהודית זמוש (אקרט) הייתה. אחריה הגיעו עליזה1937 הסנונית הראשונה שהגיעה בשנת כהן, ברטי אקרט וגדליה דיטור, אליהם הצטרפו תוך זמן קצר רעיותיהם, האחיות שרה ועדה. כמו חבריהם יוצאי גרמניה, עברו חלק מחברי הגרעין את שנות מלחמת העולם השנייה בניתוק ממשפחותיהם בניכר, בחוסר ידיעה ובדאגה עמוקה. קלרה לוי הגיעה בתוך שנות המלחמה. בתום המלחמה הצטרפה אליה חולדה קמפניינו, אוד מוצל מאש. אחריהן באו גם קלרה ויוסף הרטום, וישעיה כהן. כולם היו צעירים שתפיסת עולמם עוצבה בקהילות היהודיות הקטנות של טרום-מלחמה, ועל ידי התנועה הציונית באיטליה בתקופה זו.

 

מכונת כסף או שופר?
מחשבות ותובנות מלב העשייה התקשורתית

 

הכנות לגיליון בנושא "בקשת חברות", חשבנו: מי יכול לספר לנו קצת איך זה נראה מבפנים? הבחירה הטבעית ביותר הייתה שרה ב"ק, מכפר עציון. היא 'משלנו' והיא יושבת עמוק בלב העשייה התקשורתית בארץ - בטלוויזיה, בעיתון וברדיו. שרה נענתה, אך אתגרה: "נעשה ראיון טלפוני"... "יהיה מגניב", הבטיחה כשהבינה שאני לא מתלהבת מהרעיון. קבענו ליום שני בשעה 18:00. "אני בדיוק בנסיעה. זה זמן נוח", הסבירה. תכננתי את היום כך שאוכל להגיע הביתה עד 18:00 אבל כשהשעה התקרבה, הבנתי שגם אני אהיה בנסיעה. עצרתי בתחנה הצפונית של כביש שש, הורדתי מהר לאייפון אפליקציה שמקליטה שיחות בפלאפון, הספקתי אפילו לבדוק איך היא ענתה, שרה והתקשרתי. עובדת, ועדכנתי אותה שאנחנו באותו מצב. לשמע דאגתי מביצוע הראיון בדרך זו, היא הבטיחה שוב, כשאני שומעת את החיוך שלה: "אמרתי לך, יהיה מגניב".

 

איזו כיפה חובש הרב גוגל? סמכות דתית בעידן דיגיטלי



כבר מראשית דרכו של האינטרנט, רבנים, מנהיגים ואנשי רוח נחלקו ונקרעו בעמדותיהם לגבי השימוש בו. עד היום הגישות בציבור האורתודוכסי מגוונות: החל מכנסים נגד "פגעי הטכנולוגיה" וחרמות על בעלי טלפונים סלולריים חכמים, דרך תוכנות סינון שונות ו"טלפונים כשרים", ועד לשימוש תורני באינטרנט להעברת שיעורים. מול אלו שזעקו "חדש אסור מן התורה", וביקשו למנוע או לצמצם חדירה של טכנולוגיות חדשות לתוך החברה הדתית, יש כאלו שביקשו לרתום את הטכנולוגיה להפצת תורה, לתקשורת עם רבנים ולקשר עם קהילות יהודיות בתפוצות.

 

לגיליון המלא