4 )3( 798 | עמודים מעני י ני די ומא : חומרי פסולת מהתעשייה ומהטבע המהווים חומר חומרי ניסוי גלם חושני למשחק הבעתי, לניסוי מדעי ולעיצוב אמנותי. כדי לייצר חיבור רגשי של הילדים, הצוות וההורים, יש חשיבות לבחירת חפצים שישקפו את האקולוגיה המקומית, הקהילתית. כך למשל, בחצרות בקיבוץ שלנו תוכלו לפגוש כלובי עגלים, מתקני האכלה של אפרוחים, שעונים. הקהילה שותפה לחיי החצר הפעילים בגיל הרך והחברים יודעים שלא זורקים שום דבר – כל מה שיצא מכלל שימוש בביתם או במקום עבודתם, בשבילנו הוא אוצר! התמודדות עם אתגרים פיזיים, מוטוריים ורגשיים החצר מאפשרת אימון ושכלול המיומנויות המוטוריות המתפתחות - זחילה, הליכה, ריצה, טיפוס, התמודדות עם גובה, הרמה ושינוע של חפצים כבדים והתמצאות במרחב. רבות מפעילויות אלה דורשות שיתוף פעולה בין הילדים. בחצר מותר לילדים לפזר, לפרק ולשבור, לקלקל ולזרוק, כל עוד הם לא פוגעים בעצמם ובחבריהם, תוך הקפדה על רמת בטיחות גבוהה. כל אלה מאפשרים לילדים תיעול של דחפים התפתחותיים כמו תוקפנות, צורך בשליטה וכעסים. פיתוח משחק סמלי־הקשרי וסוציו־ דרמטי, ומיומנויות חברתיות כבר בבית התינוקות מתחילים הילדים להתנסות בחצר במשחק סמלי־הקשרי, של סיטואציות מוכרות מחיי היום יום (שיחה בטלפון, האכלת בובה, נסיעה ברכב ועוד). עם העלייה בגיל מתפתח המשחק הסוציו־דרמטי, דרכו מבטאים הילדים פחד, מתח, הזדהות ומעבדים חוויות מחיי היום־יום (לידת אח, חגיגת יום הולדת, חתונה בקיבוץ). הילדים מקיימים אינטראקציות חברתיות, מתכננים, מעצבים ומפתחים מבנים אישיים או קבוצתיים, תוך שילוב דרכי משחק ופעילויות מוטוריות. החצר מאפשרת אימון ושכלול של המיומנויות החברתיות - הצטרפות למשחק, הבעת רגשות, משא ומתן, עבודת צוות, לדעת לוותר או לעמוד על שלך. התנסות בחומרי טבע החצר מאפשרת פורקן של צרכים יצריים על ידי עבודה בחומרי ניסוי, מים ואדמה. הילדים אוספים במהלך הטיולים בקיבוץ חומרים מהטבע ומתנסים בהם בחצר: ענפי דקל עם תמרים, זיתים, קלחי תירס יבשים מהשדות, עלי שלכת. התנסות בחוויות מעולם המבוגרים גיזום, תיקון אופניים, הכנת אוכל, אדריכלות ובדיקת רופא - אלה רק חלק מהדוגמאות למשחקים דמיוניים ויצירתיים בחצר. החצר מאפשרת לילדים לתרגל סיטואציות והתנסות בתפקידים שונים מחיי היום היום המוכרים להם. התערוכה 'חצר המלכה' הרעיון לתערוכה נולד אצלי מזמן; היה לי חלום להקים תערוכה שתתמקד באחת הפעילויות המרכזיות בסדר היום שלנו בגיל הרך, ולהציגה בפני ההורים והקהילה כולה. כשמלכה האס נפטרה החלטתי שהגיע הזמן להוציא את התכנית לפועל ובחרתי את חצר הגרוטאות. ביקשתי לאפשר הצצה לפעילות מרכזית בפדגוגיה של החינוך הקיבוצי, ולהעמיק בהבנה של תרומתה הגדולה לרכישת ידע, כישורים ומיומנויות לחיים. התערוכה מורכבת ממיצג חזותי של 'חצר' בזעיר אנפין, עם הסברים כלליים על מהות החצר וממה מורכבת, פינה לזכרה של מלכה ז"ל עם סרטון שבו היא מספרת על החצר שהקימה בשדה אליהו, ומפינות ברחבי חדר האוכל עם תמונות של ילדי הקיבוץ פועלים בחצר הגרוטאות. גייסתי את הגננות לחפש ולצלם תמונות שישקפו את הפעילות בחצר הגרוטאות בכל הגילים, וחילקנו אותן לארבע קטגוריות: התמודדות עם אתגרים פיזיים ומוטוריים; פיתוח משחק סמלי־הקשרי וסוציו־דרמטי ומיומנויות חברתיות; התנסות בחומרי טבע; התנסות בחוויות מעולם המבוגרים. לצד כל קטגוריה הוספתי הסבר קצר. התגובות לתערוכה היו משמחות ומרגשות. הורים וסבים נהנו לראות את תמונות ילדיהם ונכדיהם, הילדים התרגשו למצוא את עצמם, בהווה ובעבר, ולפגוש חפצים אהובים עליהם מהחצר בתמונות ובמיצג. עודדנו הורים, בייחוד אלה שלא גדלו בקיבוץ, להגיע לתערוכה, לקרוא את הטקסטים, ולהבין לעומק את הרעיון העומד מאחורי החצר ומשמעותה עבור ילדיהם. עבורי זו הייתה חוויה טובה למרות האתגר הלא פשוט. אני שמחה שהצלחנו כולנו, כל השותפים להקמת התערוכה, להתרומם מעל היום־יום ולעסוק במהות ובתוכן של עבודתנו בגיל הרך, ולתת למלכה האס את המקום הראוי כמורת דרך לדורות של גננות וילדים. יהי זכרה ברוך. , נולדה בירושלים, חברת קבוצת נעמי ליבר יבנה מזה שבע־עשרה שנה. נשואה לרן ליבר, בן הקיבוץ ואם לחמישה. קלינאית תקשורת, בוגרת לימודי ניהול והדרכה של הגיל הרך בסמינר הקיבוצים, ומנהלת את מערכת הגיל הרך בקבוצת יבנה.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=