עמודים - ביטאון הקיבוץ הדתי - כסלו תשפ"ה

) כסלו תשפ״ה 1( 804 | ביטאון הקיבוץ הדתי ִָמ ְִׂשְַחַק ִזִָּכָרֹון ֲאֲִנִי ַאְַרְֶאֶה ְלְָך ִי � ֶּל � ָּיֹוֹת ֶׁש � ֶאֶת ֹא ֶֹסֶף ה ַָּג ְַרְֶאֶה ִלִי � ָה ת � ְו ְַאַת ְָךָ, � ֶּל � ַּלּּוּיֹוֹת ֶׁש � ֶאֶת ֹאֶֹסֶףהַהִתְַּג ֶה ֵמֵהֶם � ְוְיַַחַד ַנֲַע ֲֶׂש ָֹוֹן. � ְַחַק ִזִָּכ � ִמ ְִׂש כנרת ס ואל־פולק, קיבוץ סעד ברית אחים

דבר המזכ״לית האם בשלה העת לבית משותף עם ריבוי דעות? ית יק ית הת התהה ת קהיתיה ה ת י תה ית,ת ה ת ה ת–הקד ה ה י הת י ה ית, קים יתת ה דה. ה ( ת ן הת ה) י ים ה תהה ייה; ים ה ה יק ם , הי ים הת דד ם ת . ן תית ת ה,טםהי ית ף ה. ה ט יםה קים דיין ה תה ה היט ההי דת ת ה י ת הי ים ט ת י , יהת ה,יי יה דתיה, היקתהיים היקתה , תםת ק ית ה ד ה. י ה ה 2025 ת ת הקי ץ הדתי ת ת ית ה דה יד ה יתה יה ה. י ה ת , תת 2025 ף ד טתת "ה,י ן י ית דת דים, הקי ץ הדתי ן ), ת 2023 י (קיץ ההת ד ת , ק ה התי ד דיןה ית ה ה. ה ה תיד ה יט, ה ם ה ה הי ָהה ת יית ית תףי ד םהת ההקי ית � ָּב ה ית. ט יהדיןההה י!ה הה י ה ה יית ה י ים ם י ק ת הה יקה - הת י ית, ית הקי ץ הדתי ית הת ה הקי ית. - ,ד ת ה דה, יה התה תי"הי ד ים ת. ים, ין ין ים, ין י י : ה הת ה התית הדי ים הק יםי ים תיד תף ה ם ה יםה דים י ת ה הקי ית, ת י ה ה ת ? ת – ן, די, ה ה! תה י תי , הד ההת ההקי ית; הית ם י ת ק ת ד ם י ד ם היי ים ה ים ית. ד ת ה הי ן ן, ד ן? יד ה קיים י י ד , ייתן ה ה ת היי דית ־קיי , י י ן –י ף תהי ת ת יית, יה תת תהה י התד ת יה? שרה עברון, מזכ״לית שדה ניות של קיבוץ נ ל עו , באופק גדל ה ים של בארות יצ ק הישנה. צילם: רפי בביאן

דבר העורכת ֻּלֹּו ְלְַעַצ ְֹוֹ, � ִאִי ֵאֵיֶנֶּנּּו ִאִי, ֻּכ ֶת, � ֶֶׁש � ַב � ו ּא ֵחֵֶלֶק ִמִןהַי ָ ִאִי ה � ָּכ ֵָלֵם. � � ֵח ֵֶלֶק ִמִן ה ַּׁש ָם, � ֵָחֵף ֶא הַי � ִאִם ֶר ֶֶב ֲאֲדָָמָהיִּס ִהְיֶה ֲחֲֵסֵָרָה. � ָה ת � ֵאֵי ֹוֹפ ְִא ִּלּּו הָיָה ֶזֶה צּוּק. [...] � ְּכ ֲַע ֲֹו ִֹנִים; � ְַא ַ, ְלְִמִיצְִלְצ הַפ � ְִׁש � ְוְָל ֵָן ְל ְֹוָֹלָם ַא ת ְל ְָך הֵם ְמְצ ְַלְצ ְִלִים. ין)* ית: ד ׳ הן ד ן ( בי ים ד ים, בים ים.י ים פי ים ת יםביט ת ת ב פןת ף ם בייתהיים, צפת ב בה תה יהם ד . תקפה טטת, ּי טְהֹוָֹרָה � ּ‏ ב � ַתַת � ָּנ � ָׁמָה ֶׁש � - ״ ֱאֱֹלֹהַי! ְנ ְָׁש בב ת ה ה ט ה ּי ֶל ֶָעָתִיד ָלָבֹו ֹ״.הקי ם � ּי, ּו ְּלְה ֲַחֲִזִיָרָהב � ִּנ � ָּלָה ִמִֶמ � ּה ֲעֲתִיד ִלִט � הִי .. ְוְַאַת פ י י יים פיק די ביי י ד;ב ה יה ייה; ב ה ד ף ת הת ת ת , ים בים ; ית תתדד תיד ית. ק דב יהם,ב ההפ טית ב הה תם ב ן היה יההב תה טת ד ה ה ק , יידים קהי ת, ק ים י הים. ה י יציתבית ד תבין קיה ם. יב י ה ד, פה דה. י ייצ יםת ה יתית בי ין פי םביק י,תה תקת י ת קה ן ה ה: ב ב ת ת ב ת הפ טה התבה ה ב ת בקה! צםה ת ן בי ד, בד דהדי ת ת ה ה ה ים פ יה,הי ב יייהת בה צ ה. ים פ טיים קבצת בת צ ד ביןהה ב ה ב ץ, בת ם ם ת ת הקיבץ הדתי. ה ם צ י תיק ן? י ד , הבי יב ים ד ים, תקן תהד 84 ים - הי ק ת הפ'צי צצתה * .2017 , י יההה י פיה', פיםהצה ת תוכן העניינים קול קרא והלכתי ברית הבית המשותף 03 הרבעון הרביעי 10 גישור בחינוך 13 תפילת עלומים ובארי 18 מדורים ניצה טרבלסי > טור אישי 21 נחמה שפילמן > טור אישי 22 יואל קרצ׳מר־רזיאל > טור אישי 23 טיולים ליד הבית 24 אור > חפצים מספרים 28 זזנו > קו המשווה 30 מגדל עוז > הדשא של השכן 36 נעמי ואלעד ליפשיץ > מזווית אחרת 43 לזכרם 44 בברכה רינת עורכת: רינת דרור מערכת: ריבה פריד, הדס אחיטוב, יוחאי בשן, יערה לשם, קובי שטיין, אילת צביאל. עריכה גרפית: סטודיו דוב אברמסון עריכה לשונית: הדס אחיטוב תמונות: ארכיוני הקיבוצים, מן האינטרנט ובאדיבות הצלמים www.kdati.org.il : אתר הקיבוץ הדתי amudim@kdati.org.il : דוא״ל תמונת העטיפה: נחל הקיבוצים, עמק המעיינות. צילום: שי מועלם. השיר של כנרת סמואל־פולק מתוך הספר ׳לכסות מפני המר של העולם׳, בעריכת שרגא בר־און, (בדפוס) ), חברת סעד, נשואה לגדי ואם לחמישה. עובדת 44( כנרת סמואל־פולק סוציאלית ומלמדת חסידות ושיטת ימימה.

2 )1( 804 | עמודים ברית אחים קול קרא והלכתי י ית הד צ ם י ת הקיב ץ הדתי ן י ת ה ה ב ית בתית ב ה ת ים הם ט םבקצהביין ה. ד ה יה י ההד פהבית היםהי ד תהב ית ית.ביין ה ק קיה ב ההיה תפת בין ב הי ת תביןה. ה ם ם הפ ם יי ה הקיב ץ הדתי ק הק ? ֶ� ְדַֹל ֶׁש � ּּו ּר הַב ַּד � ּּו ּר ה ָָא ֶָרֶץ ַּכ ַּד � ַּכ ָּ ֶאֶת ַעַצ ְֹו � ֱאֱֹלֹהִים ֹוֶֹאֶהב ְלְטֹוֹב ּו ְּלְמ ּוָּטָב (ה ָֹו ֹ, ה ָֹאֹפ ֶ) ָבּו ַּאַת � ְפֵָנֵי ב � ִנִדְהָם ְל ְַּלֹּוֹתב ָָנָי � ֵ פ � ה ְֶסְת ָּ� ֹוֹצ ב ְּׁוּבֹוֹתָי . � ְֵא ֵֹוֹת ְלְָ ת � ְׁש ּּו ּר ַּד � ה ַַּכ .ָ � ְיָדֵי ַעְַָׁש � ב מתוך: ״זרקא״, ראה אור בסדרת ריתמוס של 2017 , הוצאת הקיבוץ המאוחד ליל הבדולח סיון הר שפי ״כלוב תנשמות והגלעד״ צבעי מים על נייר, אסף חורין, טירת צבי

3 כסלו תשפ״ה ״רחאה רבעל דצ לכ לש העונת תבייחמ תירב״ ״ברית מחייבת תנועה של כל צד לעבר האחר״ על י ם ׳ברית הבית ה שותף׳ שיחה עם שייקה אל עמי ויעל בלנקי מפגש ״ברית אחים״ שהתקיים בבארי בראשית ספטמבר. צילום: רפי בביאן בי ים ש מזכירים לרבים אתנו בצער, את השסע והפילוג שהיו פה לפני ה ל ה; כשנד ה לפע ים כי נב רי העם בכנסת קבלים ה לטות פוליטיות ה נותקות רצון העם, ו אידך - כש כל עבר עולה הת ינה ואף העקה להתא ד, להפסיק את ההתכתשות ולשלב ידיים - תבקש שינוי השורש. , בן קיבוץ סעד (והנכד הראשון של שייקה אל עמי טירת צבי), שניהל ב שך שנים רבות את ינהל גינות העיר בירושלים ופעיל ב ר ב הציבורי בירושלים וב י ים הנוגעים לפיתו הקהילתיות וצביונה , ה נהלת יעל בלנקיהפלורליסטי של העיר, י ד עם ה דשה של רכ יעקב הרצוג (ובעבר תל ידה בתוכנית אופק ב רכ ) - ובילים ש בי ים אלה, בשיתוף עם בית הנשיא וה ברה ל תנ״סים, י ם ש בקש לה יר לשפה ׳ברית הבית המשותף׳בשם את ושג הברית, ברו הקיבוץ הדתי. שו נו עם שייקה ויעל וביקשנו לש וע הם על השפה שהם בקשים לשנות, על ה ש עויות הכרוכות בה ועל הכלים שהם בקשים להט יע בציבוריות הישראלית. ״ביתה י ה ב ה ת״ ים בי ים יםב ם שייקה: יפים יה׳, ט תי הן תיה ה ת בת- ׳ י תף, יצי תי ת י יבתב תי תפ ת ב ת . יים בי ד קיים קתב פן פ ה ב י ד, הקיבץ הדתי הת ה הקיבצית בהב ת י קבה צ , ה ב ם׳ב יתהביתה תף׳, ד ה י פ י ה יים י ת ת ת הב ית הבית ה תף ה ץ ה ת״. ים ב ה י קב ה צ קם ב הי ת ה ״ יעל: קבבה, י היה צ ק פי הק ד ת, ב ת ים ה י, יצק בין. י י ה הים, קם ת דדים ם ת יםד ים. צד י,י הבדים

4 )1( 804 | עמודים ברית אחים קול קרא והלכתי י ת הפ יים - הקיבץ הדתי ה י ׳ דקד ׳ יי׳ת ה ת ידי ״ פין ק תם הה תית יה, הת ם ד ץ׳ ה ״ הי ה בהי דהיי , פיהב ה ת ת יים בתית הצי ת ה ה הה ה הת ד ת. ת יה תה הק יתהתד הם הקי בפ ין הדתי׳ ת ת ב ״ד (ב ית צים דתיים). ב ת ׳ה בים, תה 15 קבצת ה צים ה ה, תה - ן, ׳ ד ׳, הקי ה ת הקיב ץ הדתי ה 1929 ץ ב ת דת בדיה ה פת תקה. צי ד הי 1935 ית ית ב התפ ב פ הי הת ד תם ב ת ׳הקיב ץ הדתי׳. תם ה יק ית ת ת יים הה ה הייתה ה י ת ה ב תית. ב קבת הקהי ה ה ה, קי , יק יצ ב ב צתה ןי פי קהית פת, ד תהיי ב ה דיה. (תב: פ ן) הקיבוץ הדתי כחברת מופת היבב. י ב צם ה ת הקיי ת הי ם פת דב ים התהבט בת דקב קהפי - ית י יבי ה ת״. ה יץ תההד תה ה ׳בית הבית ה תף׳ ״ יי שייקה: ָ בק ים הבי ,ה יד תד תהב יתהצי ית, , ׳ י ה ה׳ ׳ י ה ת׳. הים צ ת ב ת צד הי ה תבד י הקיטב הקיצן, צן ד תה י- יןהבד ד ביןת יה פ ה פיים .׳ ׳ב י ׳ בקפ ן; צ י הצדדים י ׳ב י ים םציים ה יקביד ציים י ביה ת״. תף י ין במה שונים מעגלי השיח שאנו רואים בכל מקום, משיח ההסכמות שאתם מנסים לקדם? ים בים טבים צ ביןק פים ״ שייקה: קבב תהי בתבתה קת- ה ב ד פיק, י בי ה הציב ית, ת בת קב ת הה טת ב ה ה פ יטית. ב ף ייםהי תבת הי ידה ד תקייםדיןב ת, ה טת תקב ת פ ים ים ין ק - ן הים הה יםהי ידים י הם ת ק ב ב. ים. ם,ב פןהה, יב יצביי, ם ד התקב ם ב ק ה ה הפ ה ה ט ית, ב ף, צי ַעַם ה פ ה ב ק ה , דב תִעִםת ה״ב״ ת,ק י יבה - ה הפ ת ה יים בבית ה תף בה ת ב ייבים ץ ת ת ד ת ב ית ה תפ ת, בתי בים. ב בציב , הטת ת פת פה ים ה תף״. קי י ה יבה ב ד י ב ים קדם י תי ״י הה ת יעל: ט טיבת ב ייי הן ב ייתית. ה ט טיבה ה ה, הה, תה ה, , הי י ה ת ה ים ייקה תי . ה ט טיבה ה ייה, ם ׳ ת ים׳ י ט יטיבית ה בה פ ים, ה י פ ט י ׳ הבת ים׳. צ י, יןפה׳ ת ים׳-י פה ה ת ה יתית, ת ת, פ ים, ב ׳ הבת ב י ים פיצים, ת צן ב ב ב ים הת דדת יתית םהב ית, י ם׳, פי ב תיים תהבה ק ת, ה ה - בה ה״. קבצת בתב םב פ יהתק בת ת ב צ ן ״ י בן דם, י פ ב ת יים ק ב י . ב פת ן;י ת ים ה ה . ב דיין- ד ת יתי ת יתיים בית יתיים, י בים תיי בית ה ים. ם י הי י בבית תף דב י ב פ פ ק תן - תפקד. הבים ד תה י- ב הבית ם י תה יבה בהן דב ב ף י פ הי יים. י ים, י ים ת ת ה הי פת ת י פ התפקבי ה׳ב הב ד תה יה יהיה ב ד ׳״.

5 כסלו תשפ״ה יעל: ״חוסר שנאה זה לא פתרון; יש אתגרים אמיתיים, יש כאבים אמיתיים ובעיות אמיתיות שעומדות מאחורי הניכור שאנחנו רואים. אם לא נתייחס לבעיות וננסה לפרק אותן - אז בסופו של דבר נישאר בבית משותף שאולי כולם נורא אוהבים אחד את השני - אבל זה בית לא מתפקד״ דת הבת ים קפיץ תי, ין ״הדיב שייקה: יה ם.י הן ין דב ב דת פית, י ה פפים ׳תה י׳, ב ים י י י ת י ת ידיים, י ב ף הה ט ת תקב ת ב ק ם התפי ת בי ם יפ בת ית הי הק בה. הד ה הק ׳הבת ים׳ יהדי׳ דב ן ׳ ביב. צד ד י ם פ ים׳, צד י י ייתת ביב דב ת ׳ י ב יפ ף ידיים. ב י הצדדים הה,בבףה ה י יםהיפת ין ם. ת ביבהי קה י פטם״. מה מוקד הבעיה בעיניך? האם העובדה שבכנסת ההחלטות מתקבלות לפי רוב, או השיח של הרשתות החברתיות? ׳י הה ה׳ ״ קד הב יה ב ייי ה הית שייקה: הי ת ת, ה ה ה פציה הי ידה י ם. ה ט ה תד תהב ית, פת ת ת ד ת ׳הבית ה תף׳ ה ת ית ב י ה י י הציב יתפי ה,י ת הת ת ה ת- י ית י בציב ה ת. בתק ה,יי ם ת ת ה בד. פ יטיק ים ה ת הם. ה ית צן ה ת, הם ב ם הציב יד יהי ייבים ת ת ה י ״. ״י ת הבהה ה ׳ה פ ה ה פטית׳ ב י ׳ה הפה ה פטית׳ - י ה י צם, בה תיקן הית יצ יית צדק ים בית ה פט; י בה פ י ה ב ב הד ק טיה י ין הפ ט. בהי ד ים ה דת דהן ה ת טת ים, ים ים, בהי ד יטי ציה, בהי ד דיב ץ י י ן, ים - ים בהיד קבת צ . ב ף תיב תביתה י הי ה ת, י פ יטיקה, הפ יטיקה ייבת ת י הה ת יצ ק ב ם.תבתהה ה דדת תהפ יטיק ים צב דדת יה ה י ה י -צביתה די י הצדה י,דה־ יטי ציה ד ת ה ת ה ה ׳ב ד׳ י ת הק בה בת. ת בת הה ה ׳פ י ט׳, ידיה תתה ב תית, דדת י הת קת ,׳ ב י ה ׳ב י ה הקצה.ה ת הב י ת יםב ףהק ״. בואו נדבר רגע על המושגים שאתם רוצים להכניס לשיח - מה זה בעצם ׳הבית המשותף׳? ים ציב ים ים, י ה תף ״בבית השייקה: ה די ה. ד תה ד הםתפי ה הב בבית פ תי, ה ין ה הה טת ה ת בי הבית צד ד ה קית. בה ה יתקב בה ה, ד תד תב ית תפת, ם בבית ה תף, ה דת ם, ת קצת- צן- די הה טהתתקב בקים פת הציב . י ב ה פ ת קב ה טתבה ה, ית ים י בציב י ת הי פי ב. קדת הה ה ה ה ק ב יטה הקיי ת ב יבית צים ה י יתידבבית הי ה תף״. מהי אותה ברית? ין, ב ית יהדי ק-ב יתהי ״ב ית הי שייקה: ה ם ִעִם הים. היה םהבית צתבבי הק י צדדים ה ה, ת יקה הדדית. יבת קה פהי ד, ם ם - י יבה ן ב ק י ה קיםביי ב ית ית. ד תי ת, ה יקה בי י טיבה קים ב ית יי ד תפת - ם ם תה פ תה ב ית יי ד. ב ית הי , בייבהת בהת ן י יב ייי דב יה, הב ית הי ת תדה. הבית הציית ציה הית קדת היי הדה ״. ״ב ב יתי תפת- י ה, צד קים ה ן ם ת ת ת ה ם ה ד , ן התיד ה ת, ה םה תף.בת י ת ן קי הב ית ה תפת, יה. הד , בי י הק ת ה די ה, הב ית הייתה ת ב ת ת ב י י ם.הייתהבי יהם , יידי ד 1948 ב־ תפתיי ד צ ה. ב ית ידהת ה תפ ת ב י דה יי דיםבפ ״ , י הייתה ב ב ת יהבי .הב ית ה ב י ה ץ, היה תפת . ה תהק ת דיתי הייתה תית, הי הי ה ת ה תפת ה ת, בין הקיבצים הדתיים הי י פ צין, ב ק ב יהם בבית ה יטה ב ין ד; בין ן בי ד תיצ ק יןצ ים ב י בדים. םפ טה תפת״. ה י הקדם יב ין, ת ם ״ צ י, ם ׳ ם ה בטים׳ הת פפת תד ת הבית ה יבת בית ה תף. ן ן ב- ה דיפייה ה י ביי ציבים ים תה פק תהבה ית - ב ב ה ב ה הי ה ית ציבים, קהית, בטים, הי ה בטיםציים ת ה ת צ ד התד

6 )1( 804 | עמודים ברית אחים ה ם ה- תה בד תהיבה, תהבי ה תף. י הד הי ידה קיי תהים די ה תד הי הצב הב ת, די ה י.דק ב הין י דדת צבי ת , צ י פת ת תד ת הב ית הצי ית יבת ב ב ה ה ת , צידה פת ים הקים ה תף ת ה ה די ה״. -י ייםה הת ה ה הי יב ין, ה יפה ם ה בטים ״ב י ד פה יי ביי , ק דהתד דםה י; ׳ ׳ב ית יי ד׳. ה ב בייצ׳יק, ׳ב ית ים ב יים תהיםים, דפי צי היב; ב ית ה ה ית ים, הה ית, צ תה יי יםבטק י תה קה ב י. בית קה ת ציה ית הבה יית ן ה יי ים, ה פ ים, ה פ ת ה ת, הפצ ים. ט ב - יקה בת ה ם ת ב ית היי ד - ם ד תי, ב ית ה יהתף ?ב ן? ה היי ד ה ה קת הד ת ב ית טיבה פייה הייד, י ם הבה ה ץ ה תף, ה ב ד ת התדה ה תפת ב ית היי ד הצי ית, הבי ייה י״. איך המיזם יתממש בפועל? מה התוכנית? ״הקיבץ הדתי יעל: הצ הבי דת פ ים ב הת ה הקיבצית ב בק ב, ׳ פ י ב ית הבית ה תף׳. יה ת ב הץ, יהם י טקטים ים, פתים ת בדה בייהם ם ית ה צ ת, ד דב פה ״יהדית״, ית תפת טית, ביבה י ים הת ד פה ים צב ים, יהדים, בים, ים, דתיים י ים, הי ה פהה תפת פ י הי ד דים. ביב ה ת ב יה תהבית יהיה ב תק ה פת ית״. הי ים - ״ ט תה פ יםה ההי ב יבה שייקה: ם תהבית י ף י - יי יים, ה ים בתד ה הםתהיה קקה ה דתה תפת. פ דים; י פה ציב ה ה, ההב ה ב פן יתי ת ה תפ ת, קים ה פה ב ׳ב ית תפת׳ ה ה ב י ית ם ת ה תית ה דיה. בהת ם- ם יבת י ת ת ה תיד ב ה ת״. י ה ת י ציבי ה. י ״ה ת קבצה תהקדיה ת קה צה- צין,יד ם ביב י ים הצי ת הדתית י ב ת). תד ה הפי. הד ם ( י תפק ב י ים ים י ד פי.היי הם ה ה ת דת;ה דב ב פןפ קטי בהת יפת י הקיב צים ת ייבים הן. ה בה י ה ק ק טי ת, בית תפת, בה ב יי י ים,י פהת ה צי ן י ב תה דב טת ידי ביטי י בית, י י ת. ת יה ב צ תה טפיםב ה ט פים בים ת, ים, ׳ ם ם ה י בצ ה, י תייצב צד ה בפ ,יהם י. ב ב׳״. ים בפ , פים ב ת ״ תד הק קטית צי פ תםב ה ץ. י׳בית׳ ייבתת ה. ה י ן תפקים ב׳ דת׳. ב ית, דב ים בטים ב י הי פ ת ביתה , בית צד ב ה ״. הי ייבת ת ה ה ים ה ה מה עם אלה שכבר ויתרו על הברית, שלא מרגישים את עצמם חלק ממנה - מקצוות הימין והשמאל, הערבים והחרדים? ״ב ית ת י יםקדם שייקה: םי צה,םה צ.יפ התי יד ם ם. תיים ם ן ה ת ד י י צה ה ת בייים בדיד תפת. בייי, הבית ציה הת י בין תי קבצת תית ב ב היה הן יי ד תף י הן ה בה ים תפים - הצי ת הדתית בה ב ת הקיב ץ הדתי, הת ה הקיב צית. ה ת ת ם ק, ם ב ה תף, י בהן צן יה ב ה תף ם ידי ת ה תף ב ידיים״. צףצי ת תהה הה ״י בת דב יעל: ב תיה תהי. צד ד, ין ם ת ם ה ת, דב ם צ ; צד י, ק ם י פ די פת צ ן צ י ק ת בט בב בה תהב יתה יקיצ ית ה יק ת ה י בתב ב ה. פי פת תבייתי ה דים צב,י ד ה בי צי פת תדה ד י בפי י ם.קדם פה. ת י םהית ק י ית ק ה,ב תה ם״. ים. ה ת יםבקביב ה ״ ן שייקה: ת ם.׳הבית ׳הבית ה תף׳, ה ביטי ב ת ה התת י קבצת צ י בייהן יב הצי ית׳ - דיין דים ת ה, י י טב י, םתת ב. ה דיי קבצה פת פה. ד תי, םבת ה בה תית פת תהקם הבת ה ה,י ה שייקה: ״תרבות ההכרעה מעודדת את הפוליטיקאים לצבור כוח כדי שיוכלו להכניע ולהכריע - וצבירת הכוח מעודדת שלילה של הצד השני, דה־לגיטימציה לדעתו והכללת כל המחנה כ׳בוגד׳ או ׳פשיסט׳, ללא יכולת הקשבה ומורכבות״

7 כסלו תשפ״ה ברית אחים מהנגב ומההר על מפגשי אנשי הנגב המערבי וגוש עציון ״עלינו לחשוב במונחי ברית... הערכים שאנחנו חולקים והזהות שאנו בונים יחד... אנחנו זקוקים לנרטיב לאומי... מוסדות הברית הם במהותם מוסדות של שיתוף פעולה״ ב ים בי ד, (ה ב י תן ק , הבית )298 ׳ ,2024 ,2023 ב קט ב 7 ב קבתפ ם תת הת פ״ד, ן תי ב ץ ת ב י פ ת ק ן ן פ בקב,הי ד״ ן ק ב י ב י, בב י,הבה הק ה קבם פ ק , בן י קם ת , ק יב יםביתתיפ יים הבה בת תהדיה תהצי ת ד.פ ק בתייד םבת ק ן, ית ית ק יצ צין, יתי, י פ צין, ת ן ת בת ה פ יםצ ההפ י תה תפת. תף בה יית התקיים פ 2024 ית י י ב ןפ ק יתי, ב בת ק ן, בה תתפת הדב ים ן הת צי ן. ק ב ה ת בי , די צי בת, ת בים ב הי ת. ה טפיםב םה י צין יים צת די י , בק יית ת. ק ים ב תיים ק ים ק דדתביי , צי ן י פ הבי ד. ה ת׳ צתהיי תףקבבה י ׳ ב י הצ ת תיד הי ף ציב בק ב ב י יים, י י תה הה תףה ב צי ן בי פ ה תפת.ב ף, בי הפיצ צ ה הק ת ה בת ה ט פים בה ם, י צין הציב יה ת ף י, בם יים קיים פ ים תפים י. הדתי ןב י יה די־ י די ה בתה טפים ים פ י״. ציי ״ים י ןבןי קב, פ צין הציב 50% ים הית תפה בית. קי ק ית, ה די ים ת צםבד ת ק הציב יתהי יה הם דיין בים צים הית בים ם םבט י ציים הי בה תת הם הצטף תבטים . צי ת ם, פ התי - ב ם. ב י ם י צ ן״. אגב שותפים, פועלים היום ארגונים נוספים שמדברים בשפה דומה לשלכם, כדוגמת ׳הרבעון הרביעי׳ או ׳הלב הפועם׳ - במה אתם ייחודיים ולמה לא לאחד כוחות? דהה ב ,י פ ב ן פ ״ שייקה: הת ם ה תהבבת הט תה פהבם.׳הב ן ים ט בים פ ים, הביי׳ה ת ה בה ד ים ה ב דביןה ן, ציים הי ים יצ ת ה תית. י ב ת פי י בדים ם תפים יבתיהם, הם ב דתם, ים פ טיים. ם הם י יט ב תיד ק ם ים פ יטיקה ה יהיה הד, י ב ה פה ה ת הי היתן יב צים תפים בים ת י ת. י יב תד תהביתהצי ית פת י הה ת. ים ית ה ק יטית צ י יםב ב ההי ב ף פת ים תףפ ה ם ידב תה פהה ת, ן ים״. ה ית ת ב ת ים, ב׳ה ב ן ה בי י׳ דב ים י ״ם י ׳ב ית׳ ת ב ת צים דב ים׳, ׳ה ת ים צ בבית ת י ק ׳בית תף׳. יבים ה ה תקףהב ית י ביי . צ ן ט ב - ים י יבה ק י ק ב הבית ייבת ת י פת ים בהם. ין ב י ה! צ ה בת הי ה ת.ב ב-הה ה תף ה הציב תתפי תהביתה תף י הה תב התדההדין.הפת ב י ציב י ד,י י ק ים ה קבי ים״. פ י ת ה י ים ט ב ת

8 )1( 804 | עמודים ברית אחים אילו עוד פרקטיקות וכלים יסייעו לשינוי השיח? ״י ה ן ים ד ק טיתב ם ת תבהם, שייקה: . די הי ה טת יטיבת ם ם ת ת קצ ית צת ים׳- קים יה , ׳ ידת יםי דקבצה ד ה ד ב די ה. ב קת ב י ייה, תים הם י ה ים ב פן תן ייצ ים ץ פ הם ד תה ייה ק. הם ת םה יקב יה םהי ה טת תפת יה פ ת בתייצ הןד ת ה ב. י ט י י בי. י ד הה ת יתקב ק בק צ ים קים ית ה תתפתית ה ים, י ט יקה״. צי הצי ת ב , בייםיד ה ם. ב בה ת״ ים בית ה י , ה ״ה הפתיה הץ הי תה; ק ת קבצת הים ב ת י ק צ ת הקבה בקהי ת ה ת בץ הי הם ים ׳ ידת י ה ת, ים׳, ׳ בים פת ים׳ ים פים. ה טה הי י, י ים ה קהיה הם ת הים. ה ף ת ים בה י ת. י ה ה ת י י הי בים הבים ת ה צ ת ׳ק יציה׳ הפ יציה ׳ פ יציה׳. הם פים הי קיציה בה ייבת יתפי פ ה, י יית ידידי און, או יים ביב ב די ין. ן ק ד הפ שלים ה י י הה ת יהם צים תהדב הה.הם י ים תם צים ה ה בית״. ואיך זה ישפיע בסוף על הכנסת? על שיח ההכרעות? ״׳ ת ץתצ ׳.היי ת קיב צ יקיםב פ , שייקה: צ דה םהטקט ה ה, ידים ם יצ י תיב . ין י ים! ית ם,ה דה ת ם ים תהדה ה י הבה הי ה ב דה ידב ת ה פה ב ה ץ. בה ט י ציפייה תקם ית, ת צה בדב ה ה״. ם הי ת,ב הה בה בים י ה הקים קב צת יבה ״ה ף דין׳ בב י ן, ב תביתה י ,בהב ת׳פי ה׳ ׳ ן ה ד הקיים - ים ים ים ם ציי י ת ה ם היה די ה ט ן,קה ת,ה ן ד ק טיה,ה ן י פית קידם י הה ת. ד, תן ץ הת ן ים בתקם ה תצה קדם תה י הה ת הין ה יי ת בדה ה צת פ טת. יין תי יי בי תה הה ת-ה י ד, יב ן, ץ, פיד-ה יק תתהיה ה תבין דתהי צ יה, יה תה י תצי פת י, יבה״. צי הקי ב בים ת ׳ה ם ים י י הטב׳ בין ״בצפן י ד הקת ים הפ ט ט טים, פת קת בת ת ים. יי בה םפ יטי הד ים הם הבי הפת ן צי הקצת ביםב י די דידים י הי יתם י ים הק בה פת ן קת ב ה ת, ת י צי. ן פ קתבתי פ תיים תיים־ דתיים ( ״ד), תקצב תם פ , ת ת ה פת בה י י ד - ת ידים הם ית בתיהפ- יה תב ת ד פה ית ת. ט י ת ידים ה י הה, יים ה ת בבה ת, ים ב. יהיה י הם ב דתה יפם יפ הם ב ביתהפ ה בצב הי די״. י ים ת ה ן ״ הטי ת , ייי ה י הה הפה - בבתי הפ, ב ית הק ית, ב ים ם יהי בדיה. ה קת. ב ת יד תהיה תי ה ה ה״. יש ציבור שיהיה קשה להכניס אותו לתוך תחושת הברית, ולא רק החרדים. יש ציבור מוסת ומנוכר שלא מעוניין בדיבור ״ י י ת הקצ ת ה ה ד י טיים ב ת, הם שייקה: צב ים תה יה תיםת הט ית הי ב תיפתי ה, ים ים ים ב י הבה קי ק ה קת. ים י ים י הציב הי ים י ה צה יתביד ת י , י ה הדיה. ת ד תה צבי ה ה ת,םה תק יה בהבק ק הקבהה ה ן יב פן יתי, צה ם ם ה טי. ב הציב הי - םיהדת םד ק טיה, ם ת ם יב ית. ה הת. תהתי יה ה י ים ב קים י ), י 2024 יה דן פת בפ הד ׳היםה יי׳( שייקה: ״בתחילת הדרך, בימי הקמת המדינה, הברית הייתה ,1948־ נוכחת ומובנת מאליה. ב מייסדי סעד לא חשו אחרת מחברי ניר עם. הייתה ביניהם שותפות גורל ושותפות ייעוד עצומה. אבא שלי תמיד התגאה בחברּות של כל חברי סעד המייסדים בפלמ״ח, כי זו הייתה אז הוויה משותפת של בוני הארץ, לא משנה כרגע מי הוביל. הברית הייתה ממלכתית, והיא זו שכוננה את הקמת מדינת ישראל״

9 כסלו תשפ״ה ) בן קיבוץ סעד, גר כיום בירושלים. 65( שייקה אל עמי ניהל במשך שנים רשת קהילתית במינהל קהילתי ׳גינות העיר׳. מייסד עמותת ׳כנפי דרור׳ להתמודדות עם אתגר החרם וההדרה החברתית הפוגענית. בשנה שעברה הקים יחד עם הקיבוץ הדתי את מאהל ההסכמות בכנסת. ), מנהלת מרכז יעקב הרצוג בעין 34( יעל בלנקי צורים.גרה באפרת. עלתה לישראל לפני שלוש עשרה שנים, במסגרת תוכנית ׳אופק׳ של מרכז הרצוג, שם למדה עברית ועברה גיור. עמדה בראש מערך בתי הדין ׳גיור כהלכה׳ ולאחרונה נכנסה לתפקיד מנהלת מרכז יעקב הרצוג, תוך סגירת מעגל מרגשת. צים ם ם, קב תה ב תי ידיים. י צים ה י בין בין, י ים הי ה תב ה תף״. קי ה יבה י ים ים ״ ן י פההבהציב ים ת יעל: ן תיד, . יים הק הם ק פ ים, ייהב ציב ,יהיקצת ה י הה ת ב ייים תם, הם צים ה י י הם ה י צדקים ה י יד ים י םב הב ית. ב יבט ה בהציב י ים בהציב י ה, ן ב, ף ה. םה קים ה צ ״. תיים ה הקצת, פ ם הדי ף קב צה, הי פת ם ״ה ה שייקה: בן הציב ה די, ק ה ת צ יי צה י תף פ ה. ב ׳דת ם ב ת ה י ת הב ית, דב ה צ ית׳ י פם תביתדים- יף ה יפדםה םה- ים ת פ ה ם ה, ן ם י קד צ י .ב יתהי ב ת תהביי -ב בן דיב ק יצי תתד ה תפת, יב תה ייצ תהת ה בפ ים ה צה״. על מה אתם עובדים כעת? תיבתת ית בדה י דיין ב ב ה ״ יעל: ה ים קת הת ת הקיב צי ת. ת ן ה פ ים תם תם ת ה י תהד ים היפיםה ה י ה פקטי. יב פן י י בת, פ פבית, קיטי צ ת ה יב ת ב ית ה תפים ב ים הה, די ים ד ים , דבים דפםי ביםבד ם צ יי ד תפים ית תהי ן ב ם צ . פפקטיבת פת ה״. ין ת הציב ב ים ה יטתי, בה ״ שייקה: י ם ה י , ְים, ת ד יהב ה, הב פים הה תב פןפ י ״. ה ה הית תפים, בד צ י ה היד בייי פ ת ״הפיעל: ׳ ן ק ה ם התד ה י ים הי ת ה טם. תב םהד ת תיקן- הפ טפ ! י ׳, ב דק ת ה ב צהפתי תי צן בה ה. ״ה קה הפיק ת הפי ה יבת ה שייקה: ים, פקדים (ה ם הייים, ההים הם, הים , הדים י קם. י ת דן דפ), י תהבה טת יים הם? יה ם בת ה ב ייבים, י ת.׳ב ת ב י דה׳- פ ט יןביה ת״. מרגש שזה מהלך שמוביל הקיבוץ הדתי וניכר שהרוח של הקיבוץ הדתי שורה עליו ה יד ״ תיטבה ין הה פ תהשייקה: יקפ ץ? ב ידהה ה דםטב - ה,ה ת, צי קם ת ית ה ה בה הי ה, הקיבץ הדתי ת יד יד הת צ ים ב תיים ה ץ בתיקן הי ת הבה. י פטיי ם , ם ב יט יציה י פי ה קים, י, ם ם הק ה הט - . ם בקים ה קדי ה!ב צי ב ה . ם ית ה הי תהיה פה ה ק יטית , ים ד ים י הפ יטיקה ת ת ה. ם תה ב ית - בב ית קיים דם - תה ּוּנע תדה הי ת בת ה פ ת הד ית י ד בבית ה תף. ין ב י ה״. יעל: ״הפשע הכי גדול בעיניי שאפשר לעשות עכשיו זה לא לנצל את המומנטום. אנחנו יכולים להישאר עם התודעה של ׳אסון שקרה לנו׳, אבל לא לראות בו גם הזדמנות לתיקון - זה פשוט פשע! כי דווקא מתוך השבר נוצרה פתיחות ויש רצון עז בהסכמה.

10 )1( 804 | עמודים ברית אחים ׳הרבעון הרביעי׳ היא תנועה ברתית שפועלת ליצירת שי של שותפות בין כלל לקי הציבור על ידי כ אה 2022 בישראל. התנועה הוק ה בשנת פעילים בירה הציבורית, בראשם ד״ר יואב הלר, ישה בעקבות ה שבר הפוליטי וה ברתי של סבבי ב ירות, והתגברות שי של הכנעה ו לוקה שבטית שלא אפשרים להגיע להידברות והסכ ות. התנועה אינה פוליטית אבל היא בה לט כוונת לשינוי השי הפוליטי בישראל ( תוך ויקיפדיה). פנינו לכ ה ברים בקיבוץ הדתי שפעילים בתנועה, להבין קצת יותר על הפעילות וה טרות: אורית פת קיבוץ ירב; עפרה ליפשיץ ראש צורים; ואורי פורת עלה גלבוע. מהי החוויה האישית שגרמה לכם להצטרף לתנועה ולהבין את הצורך בשינוי בחברה הישראלית? תב ט־ פידה יטה ה בי ת ק׳ דים ״ אורית: ם ה תבבי דים י דים׳- קצי י י פ הד ת,ה פ תהצי ית, ב ד י ת ם, ב הים ב -ה פ יציה, ה בהב יק הי ית,היצי ת ת ן ק.ב קם הק יב ה פ ת י ין, הצבי ה ד. ב יט הפ יטי.ה קה יין, דים בהת, ב ת ן ת ת תי הההי תי ב ה דים ת, 25 י ק בן ׳ה ב ןה בי י׳,ה תק תי ה תי י ק הת ה בקת . , ה ב ד , הת ן ק ״. ה הבי ״ יהצט פתי ת ת׳ה ב ןה בי י׳ב ןההפ ת עפרה: הפ הה פטית/ה הפהה טית- יה ת הקיטב ביי . י ק ת ״ב צ ״, ב ידים ת ם, ה ם הית ק ה תי בת בבית הב תי ק ה קףק צםבת הביה. י י צ קים י צה הית תפה ד ת,ד בה פ יםהק בה, י הב ת. ה י בבת ד דיין ב י ׳הב ןהבי י׳, ת ת ה יבה הצט פתי ת פ ץה ה,ה תיפ היתפ י ה תית. הי י י, דיין ק ביה צם בין ה ייה י, ב טיבה ה, ביןהת ה י י י תי ׳ה ב ן קב צה פיית ת יי ים. הק תי ב צין ק ה ה, הצטפתי הביי׳, תפת צתי ת ציבי ם ה ב ן. הה ת ה ים דים בים, י ד, התי, ים ים הה צן יתפהבי ד״. ה תף יםב י הבד םהבי תי תבה ״ה ד ים האורי: ה ת הצי יים בם. קיית תפת קה י ים ים התק ת תי הביתה ף, יתי ה קב טית,בהפ ת,ב י פ . ההבי תי הבה צי ת ה, תהי ןהה צתיבת ה״. סיסמת התנועה היא ״עוברים לפוליטיקה של הכנסת אורחים״ - מה הכוונה? ״ה ההי יפ הטבה תף, יפ ה ת אורי: יים, ת ה ה הדיהית ים ב ת פ ה ב פ ים ה י תהי יבהפ יטי בה ית. ים ה בים, בידי ה ף ד הי יתה תב יי ״. יקב ת תי ביב ןה בת ם- ״דיי ת עפרה: ים י יצה? םהידים םפ י ים ת תצ הםי ב ביד יצי ה ת דתה בת - ים ת. י? ה בדיק ה ת בד ד הי , הי ת ת הפ יטיקה בי ה ט ה ית ה ת, ה דת ידיים, ד ה תהפ פיטיקה ה ת ב ת. פ יטיקה בה יט טית, פ יטיקה יהיהטב ה י י תד בדי ק הפ יטי - ם ים ת ם, בדים ת צ י, ם ב י םד ים ם.ב ת ם״. ים םדת ת ״פי ב פהי ידים אורית: ת צים ה בי י דיהם ההם ים, הה ים הרבעון הרביעי שי עם פעילים בתנועה בניר דוד. צילום: שירי פרידמן 2024 מפגש פעילי התנועה, תושבי עמק המעיינות ובית שאן, שהתקיים בתשעה באב

11 כסלו תשפ״ה הרבעון הרביעי ה ת ההם יי ים, י ם פ ה- בפ יטיקה ים, בק ים בד יד ת קת. ה ת ביתת בת, די ית הי ייצ פ יטיקה ה ן; בדי ד בת י ד ביב ה ה ית י תת הית תה קם ה י ת הפת ת צדההית י; הבי פ יטיקהצפהפי תיד, ת קבת ית ה יים, קב יי יםה ב די ה, בת יםהבים י ן, ייצ פיטיקה הק יצי יים, הב ים; הדב ה יה ת ה תפים בה בי ים ין ידי ה, הפתת. ב דת יידה צהט ים ידה צ ידה י ד״. ה ת צ י, ת נשמעו כלפי ׳הרבעון הרביעי׳ אמירות כי התנועה נושאת סיסמאות ריקות של אחדות, ובעצם היא חותרת לביטול הדמוקרטיה ומסיטה את תשומת הלב מהאתגרים הקיימים. מה התשובה שלכם לביקורות אלה או להתנגדויות אחרות לתנועה? יםה יה בהד ק ת ״הביק ת עפרה: ב צם ים יהי ים: י ין תי, יהי ב ה ת ת י ין. טים פי , ת ת צים צ י ים הית.י בקם ב ה י מּוּנעות צן דת, ה תה הבת היםה ןת ת פתיתהבבת-הם ן יקת ת ן? הפ,ה ק י יתה! הב ה הה בהםצה, ןה ת הי דתהדב ק ה, צי הת ץ די תצי,הי קול קרא והלכתי בתה י תהצב י ית ד ד הקיבץ הדתי הקת. ד ת פט ים ים ים, ם, הת ים ט ב ת הקיב צים הדתיים הת יי צה״ . צ י ד ית, הייהת ה, י :״התד ב תדתית י תהצב בי ק הןדתית״. י ת ה הקים הקיבץ הדתי ת ה ד ה 1983 ב ת . טתה הייתה אלומה ן בדה הפה יים ידד ת דתית י ת צב י, ׳ תת ב ה׳. הפ ת י ת ה ים הדתית. ב ים יתה הייתה ן ת י ת ה תהיפה ה פיתה ית פיפית ת י יציים צי תבבההי ן ה די ה. ביתם בה ייה מכינת צהלי, יקבהצ ת הקים 2006 ב ת ב ב ת ה י ה י ה הקדם צב ית ה ה בי ה תי דתי. יתצהי ה ציהב ת פתתי ים ית, דתיים הב ת ת בצה״, בה ה י־דתי, ן ה ב תית פיית.הן ב ת ת ית, ית יי י ת ק ב תהבההי קב צה, ת ת ב ת ים קב צתיים, ב ת בצ ה ת ת י י ק ב תפקיד ה ת ים הן בצב . צה י דתה בית י ן.ה יהה ה ב צ ההת בה ין תד הב תיצ ק, הק ה צדה יה 2017 צ ים קב צת יב ה. ב ת יי ת , ה י דת ב ת דתית המדרשת רוני התיי צב ב ת ין.ב ים תה יה י הצת ת תהב תב י תהצבי. ןפ תםת יתי דב ת יצב. עידוד נשים לשירות צבאי הב ית ים בים, ב יןד ת הי יה, ם ביה.ב ב הב קטב ד דתהי צ ין ן פ ים ב ק דבים, קי י, פ ט. ן צים די היק ה, תהים הה פה צי יםה בק ים תידטבית -ה ם ה י םהפי הה י?ה י י דהפ יים ןה בי״. ההי ט יה ק ים תים ה ת בת ״ אורית: ד ים ת ת דת,ט ים ד ה פה, ה ה תים יטי ציה י ין. הצד הי י יםק ת תהים ההת הפ ת דת ק דטים ( ציין הת ה ק ה 64 הי ין ב טן ה ב- תים יטיציה ב ן תבט פיד), ביט יים פי ב י הצי ת הפי תה ה. ב יים״ הדתית הפ יים בת ה, הם ״ ידיטים י , ד י תפ טיםק ים״. ה הת ה, דב י ביק ת י ה ״ב פן יי, ה דב ם ן יבתםה ב תיד ׳ה ב ןה בי י׳, ב התתףב י ה ה דה ה ים הק יצי יים, ים י היה ייי; ב ן. צ י,ב קים טים דה י ה יפףידיים י צ . ההיה ק ה ה ה י ה דים ת.פ יה הצי תהדתיתיצ ה ד קהי

12 )1( 804 | עמודים ברית אחים תבה פ ט י ד ב י ה ת הצי ת הדתית. הת בה פ ת תי י ים הציב קיב ה הייתה ״ ה י דה ק צי ההק יציה,הי יבידי ת הדתי הפ ים הפי ת ה ה״ - בהיף יד ביט ת דב יה, ים, י ק ת בה ת י ים, הי ם ם הפת ה ה. פ ה יטים תים יי ן ב יק ד יית י ין די י ק״. יי י ת, ביקת פ דיין. ק היין ״ תי אורי: ט ן היין בתפ ת, ק ה טן ה בתפ ת. יהם דיין בייםב י הפ , ק יים בי ןה ן.י םט ת ד בדה י י ת יקת ״ יבקים״. בהק הה י ת ה הבה, צ ת ית ה -ין דת ה טהי ה פיפיים.יתן ב ת תהה פה הי ה ב ב הציב י. צ י, ב ה בק ים ת הת ה ״צדקים״, תים ב פ ד ה. הם דיפים הי צם י בים ה בהב קטב צי פי יי. ב ב ט ה יי ב ת ״. בה מהם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני התנועה? מהן המטרות? ן ד ״ב ייי, ה ת ים הד ים הם ביית אורית: ד, ם ם בין קיה ם, ד יי תטבת י. ת ף הן ה תת ה ב תית, ה ב ת , ב הדהדת ת טפת ת בפיד הד ה ים. ה ת ה ים, בי י ף ק ת תם ה בידי פץתה תה ,ה ין פ הב ת ים הפ יטיקים ת תה י י. הי הם ת ה . ם הפ יטיק ים יבי ה פה ה ת, צפתפי תיד ן,הק יצית הב יתת ה , הם יי צ ה ה ם ד קדי ה - הם יית ט תה פיה קםבט ית .ה הה ה פציה י תה פ י י ה ידה ת היה ןד ת.בדי די קדם י ה ת יןהדב ת קדם, ן ידים, תיהה תי תי ה פ ת היתב דת בה ה,בדי יהיה צם״. ה צד יהי יים ״הת היקי דתיה ת ת תה י אורי: ,בד ק הדיתהצת הציב י הפ יטי בי בת יןהה.ב י ב בפ יטיקה ים ה ת בת יןהה,פ יטיקים ת ים ההם צה. ם בים ב ם י יד ״ י צה יד ת״, הפ יטיקה תיי ק םהד י הה . פ ים ייבביק ת י התבה יית. פת ן י ת ט ב?״ בד ים, ״י ה ״. ״ קט ״ י דיף ת הם הד ת הביי - ק ״ה ת ים הד ים עפרה: בדים ם היה דים צי הפי. ם הת ה. (בהתדבת) דק ה די הדי תה יפה ד תה י,צי התב ק, י די צי ה ים . י תיתי ד ה ה ה ב ן ן ביים תהב ייצ ת-בפ י ב י הביתית;ב פת ם- י יםבי פ ת בהם יםפ ים ם י תהת הי בים דב ם ת י יים, פים ד ים ים הם;ב ה ק ים, , ן ב ה ב יטיםיד י צי, ה - ם הד ם י ים, דב ים ב ים דק הבבייןה ה״. איך העשייה שלך תורמת לשינוי החברתי הגדול? יה, ת י הדב ים ב יי - ם, ״בין עפרה: -הפי ת יבב ן תת י תהתקה יה י פ ,טבת קקים הבי ים , פהה י ה ב ב . י הת ה היק ה ה ת. ט בת ה ם היק ים ב ם ב ט י קטיפהבים ד , ם צים ת פה תיד תף ט ב י ת . צים הקיים יתתתבה תתק ה. י ד י ת ה. ה ה ה ק י ד ד ב הפםביד. תי ד צ.יי תטבת ד י.בהפה ד ת יים ה ן י .פייהב ן פים ן ב ה תק ה״. ב ים הפ ת היי יק ה. ד ד. ם ״י ב היי תי צ אורי: ד י ה י י קטן, פי ביצי ה ״תיב ת התה דה״, ה י יהבתיהד ב יקה יתד ת ת- ית דהי ה, קצ י ם דהים בהי צ . י ן תיד ט ב תף״. ת ת ה ת פ ה פ ה דבבהבםי י ה ״אורית: ם םה הקטן י י,בט י ה דתב םהיי י ה״. יב, י ״ב תי הפ ים בהיט יה בהן הקה יב ת ,הי התפקהבב ןהבי י ית ב ץ י י הקתה [...] בתי הפ ים, ב ת ה יבת פי ית ים, ה ק ה ב ב ת ה יבים בץ ן ה ב תי פ ת ה פ ה יב תה דיההיהדית. יפ ההתפ קתב ב ן די ת 30 ית; יי די ק ב ההי ה בי י ים הי הת דדתבב ןהביי ם ת ים״ ף ת ( ת ת ת ת'הב ןהביי')

13 כסלו תשפ״ה לארשי ץראב רשג יתינב ינא ב ועצה ה קו ית ע ק ה עיינות הוקם לפני כ ש שנים רכ גישור, הפועל כ לק שבעים רכ י ׳גישורים׳ בכל הארץ, ת ת שרד הרוו ה. טל גפן, עו״ס ב קצועה, הקי ה את ה רכ ו נהלת אותו. נפגשתי איתה ועם שי ועלם קיבוץ שלו ות, סגן נהל בית ספר שקד, כדי לש וע על ינוך לגישור ש ת יל כבר גיל הגן ובית הספר, בתקווה לשנות את השפה ה פלגת ול נך לשפה קרבת. טל, ספרי לי איך התחילה היוזמה ואיך הגעת לנהל את התחום ה צה הי ם ״הי ההתיה בדת צי ית ״ דידין תה י י פהיד ם תדין ת ם הקהי תי ת. תיהןד פ ה יב תהי התי תתם יי תי תפקיד. ה תי, ב ,2020 הב תי ת ה פה. הת תי פ . בדצ ב , ה י תפי תה ״. פי ב ים,הת מה ההבדל בין גישור קהילתי לגישור משפחתי? ב י ין, י ה פתי תן ה ק ת ם ״ה י ה י הקהי תי תן ה צה היפ ד.ה י ת יקית י בצם י פ תי. י ים, י פ תי - ת הי ה י ייה: י בדה,צ ת, ה ה ה ה, ת בים ט ת ה ייההי פ י ת י ית- ץ םה פ תי;ה תק ת קבת פת ן הט י תה פההי ית, יםי י תה פה; ה קפיקטים, די ה ית ב יית ה ת, י קהי תי, ה י יתהבצם ה ים בי תתפים - ם בת הת בת קהי תית, קהי ת יי בים םב ת בדה.ב צהי קה תי יי בים, פית קהי תי, תת י יצ ד ה ב י קהי תי בתה י ים קהי תיים תיים, ב צם בדיםב יתףפ ה יתם-הם פים י , יטים״. פים יהם, פ יםי ביםבי ד האם אתם עובדים בשלוש הזרועות במידה שווה, או מתמקדים בזרוע אחת? צ ה ית ד צי ד ת, הטי ״ה י יםיי ייביפ יבקם ת בציב , יבית ה תהי היפ ת בית פט. ן הי ם, ה ם תהיי ים צ ,בי ציהב דיםה בדים ב צם ם בית ה פט. בתבי ת קט ת י י הט תהפה, ד צ ת, ה ייה, ה ביים ד ת ת בים, קים הם ים יים, ית, י ים ם ה ים, ם הי דים ד ת ב י תפקידים, הי הי יי .ב תהתת בדי צה, ב י ״. תארי לנו את העבודה החינוכית יהידים. דהים י ה ים ב ית ת ״הת ב ה ים.ה ההי ם התהי, ה ה י דים י צ י פת ק פ יקטיםטבית ,הםי בי ת ה ה ה - בית, ת ה י ית, ת ת ה ת הי דים ידי יתה ׳, י ב ים. ב ף ק אני בניתי גשר בארץ ישראל ינוך לגישור בגן הילדים ובבית ספר יסודי רינת דרור עם טל גפן ושי מועלם טקס סיום מחזור ראשון בקורס ׳מגשרים צעירים׳ בבית ספר ׳שקד׳. צילום: טל גפן

14 )1( 804 | עמודים ברית אחים בית הם. י דה םהם יים הםק ה הק ת יפה בקבתהק ,הת ק דהק ה ם י ה.פיןהיתיד הה ה ד התה הי הביה ב צםהי צ יה הת י דב דיב ה, צ ה ק בה. קיב תי טן יתה. הן הת י דב ידבן, ה ת תה הם תה תידה י ה י ההי ית ק תהביתה, , ה י הד ב, ה בים. ת ׳ הם , ׳ב ה י הי ד הב ב ת ת,׳ב י קבבבת׳ יי ם י ד ת ה ד: ׳הי בה יתה, , הי בה יתה, י הידים ביים תה פה ב דב יתן...׳, ים ה ה״. הם אני מבינה שאתם בעצם עובדים לפי תפיסה שבה מתחילים דווקא מהגיל הרך ומשם זה יתפשט גם להורים? , י ב ״ן. ההיד בץ בדים י הי ים ה ת בד ים בתיה פ בי ים .התפי ה י ד ת י י צה ה י ת, י הי בדים ת ב בבתי הפ, הם ה יט י ת ה פה בי דים. ים צים תהט ה תית, הצ י הת בי ק , ב דה דפ ית. ב י י י י ן. ב פ ץ יהיה, ב ה ט ב , ה י ייבב קםב פה ק פ יקט ב יתה, ה ים הם ק ה יט י תה צ הי דים.י יבת ה ת. ההט ה הי יטית קבית, ת ק, ה ט ״. איך פיתחתם את המערך בגנים? ים הצה ב ם ׳ פת ה׳יף׳, ״בהתה צי הבי .ביק תי פת בין, התהי ה קת בי ה תי ה ב פצ׳ה, ת ב צה, ד י ת תיה בדבי ד, הי יקפה יןהצי״ב ד י ת ת.הת ה ת יבה תי ט.ד הייים ה י ת הק תים ן, צי תת הבתי ׳ פת ה׳י ף׳ ה ב ים״. ד ים ית ציי. יה ציים בת ים ״הב ה י ב הט ב פ ים ידיהן דבים ציים יפה י ים ב ד ית, ת, י הבי תם; ב ף ם ים ים ק; י צה, בין ה ים בין ה ה י ההי ית, י ת דב. פ ים י צה ד בה י צ י , ה י קב יבק״. ק ד, ב בצם יצי פ ת, י בי ת תהפ ים, ״ בים הטב צים הת י ה׳הה י , פיי ט׳. הצ ת הת ית פק ת, הן הת הב י צת ד . הצ ׳ ת ׳ק ק ם י ים. הת י הפיי ט פ י ה ה צ ת הן,ה ת ה טפ ת, י י בה יי, הצה בי תת ביד, דה יהיה פ בין ה ים י דים. היה ד צ״. איך מודדים הצלחה? ״ב י ה ים ה ה י ה פה ה י ית הת י ה הית דבת,ב ןב ה ת.בן ד, יצ ת׳ טי י י ט, ׳, הבצם טי צפתיב ה י יהם הי דים י דים דיםב יקצתי, י ב יב ים ֵ׳, ה י ד � ׳ י מס ֵּפ דים תקדים: ד ד י ה פ פ הקה ,הקיבק ׳ י קיב׳. יפים תפקידים - ק יב,הם בים יב ה י בצם שיעור בנושא השיחה הגישורית, בבית ספר ׳שדות׳. צילום: טל גפן טל: ״האמונה היא שאם נחנך ילדים מגיל צעיר לפתור קונפליקטים טוב יותר, הם יעבירו את זה הלאה - לבית, למסגרות החינוכיות, לתנועות הנוער ולחברים. ילדה אחת סיפרה שבעקבות הקורס, התחזק מאוד הקשר שלה עם אימא שלה״

15 כסלו תשפ״ה לארשי ץראב רשג יתינב ינא ן קיבה י פ.ב בהב הם בים יב ה ים תפת ת בדקים םהבי ׳ ב י׳, ב הם ן, ׳ י פת הם תקד ים ב ה ן תהי דה י, ת ה׳, ב הם ב ק בים ד ה ה, פ ים ה יהם. , הם ייים תה יהב׳צט ׳ צ י הםי ים ץיד, הת בק, ת פתן תף ד ם.הית ןב טי הה ה ד קי.ה בהפ ים, הק פ יקט, י הם ק ה טי , ב הידים דים ים ב בהב .ב ן צפיתיב ה ת ה י,׳ב י .״׳ ה טי, ב הקפיקט ת י י הידים ים איך הם מגיעים לשטיח, מעצמם? ״ פי בה ת תהם,׳ י ה י םביה,תם הם ה ים, פים ת ה טי ?׳ צים י ת ים תהםבי ה טי בצ ם, ב הבהפ יםהם ן קה ת ה קטים. , ה ת ת ה ת. ב ן , תה הי בתהבןפית י ן. ה הי דים ׳יי טי׳ י ים בת בצ ה יטי ית, ק פ יקט פת ת ה י . היה בן, ת פתה ב ת ,ב ב יםהי ה י, י י, י ב פ ת ת, י ׳ת ה פה ב ן ה תתה. ת׳. ב קם היד יד, ׳ת ד פה ׳, הי ת ד תה ׳תב יפה תה צה הית די יפ דב׳. , הי םבת הצת ה, בי ה ב, הי התיה ב צ ם. הי הייתה ת הם, ׳תב הי דים הת י טי ׳, הם פת ת ם, ת ם י ד יהיה ה הק פ יקטים בד.הים ת בי הי ד יתי תהת ם, יה ת תבן ה״. בהתדבת בן, ומה קורה בבתי הספר? ״בבתיה פ התה י ה.פ תיי ם ד ת י ם, טל: ן ה ביתה פ הי די׳ קד׳ב ק, הצתי ת י, יפה י הבתי. י ההתהב ב י ן ב ׳ב י ה ת הבביתה פ ׳.הב תי ת ם ידים הבתי ין התבתי י,ה תי ה י ה ב י ה, י צט תבב צ י.ביתי פ ים, ב הי דים בי די דים ת ה פה ה י ית - , תהצ ים, תה ת, ת פתה י, ת ת ה תי;ב בה י ן י י דב בצה ה ים - הק יב, קף, י ת הם דים י הם צ י ים ים י צית; ת; ב ב הב הפ קה פיה; ב ף ת פ יקט בית פ, י ביתי ת צ י ׳. התהי הם קביםת דת׳ י בתי ם יה תי ת, ידתי ת תה פה, הק יתה תב הפ ים.ב י ת דבת הי ט יה.ת יתקי ה ת ה י תפ ה, ת ה״. י ם ״ב ןהק ה,בי ת ת ת, שי: פת ן, בד. יפ הק יים צצ , ה , י דים בי ת ׳ ־ ב־ ה׳ - פת ים ת ים ה י דים ייים ת הב, י די יבה, ב ,י דיקד, היםב ה,ק יב י ה. ה תן ה דהי ה ת ידים. ה הק ים פ הבי יפתי צ הה ת ים דפ תיב ק ה ת ידים, י פי י ד ה, הק .הי ה יה תי ב ד בי ד תט פן, הת הצידה י ת תדבת יי, ה ביץ יב, ים צ י ים׳ בבית פ ׳ ק ן ה פת ה הי די ׳ קד׳. מה זה ׳מגשרים צעירים׳? ביה, ב ״דב בק טל: ביי ה תדב.ה ה . ה קצת ה ים stem ב צם הת ב ק דם יית - ת ית קדת פד יה ד יתב תהי Science, : י תיבת ( Technology, Engineering, .)Mathematics ה הם ב ים,הםהתב ה יט ה י ת ה ת בתיהפ. תפים הם תקצבים ת הת ית. ה ה ב צם הי ם יים. הצי פ י ה ה ה ים ת ק ים, ים, צי ם יים־ ה בית פ י בי תה ב ית ת הם״. י ב ת הה ה בעצם זה דומה למודל של הגנים ביה י פק. י ה ״ ן, יההב ההי ק טל: ים ה ים , הידים ד דב תהפה טיים ת פ ים ת ה בים ים יתת, הם ים,ב דהק ת הפה.ב ה בה יה ת צים הי תית. ם פ ה ים.התפי ה ה ים פים התפקב ה ד יבי תה, י י תה פה ם הה יםיהי בים. ןה דיפתהי י יהיתת. הט י ת הבת היתה, הת י יי ידים דב ד םה י פת ק פיקטים; ם ה ת תדב ת ה פה״. ת ב ״ ד ה, הייתה יבה ב יתה. י ד ב שי: י ה , הת י ת. ה ת ביק ה ה ק י ,הבתי תי תצי ת י תה י שי: ״יש סצנה מפורסמת ב׳קופה ראשית׳, שאמנון מגיע ורוצה להחזיר את השקיות. ואחד הילדים אמר, ׳הקופאית שקופה׳. עם כל הצחוקים, הוא קלט את הרגש ואת הקושי הפנימי שלה, זה היה רגע יפה״

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=