עמודים - ביטאון הקיבוץ הדתי - שבט תשפ"ד

36 )2( 802 | עמודים ואף על פי כן על האחווה דברים שנאמרו במעמד סיום ש"ס משניות, לעילוי נשמת בננו יקיר ידידיה שנקולבסקי הי"ד, ביום השלושים לנפילתו טובה ואריאל שנקולבסקי אמר רבי שמעון בן חלפתא: לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר 'ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום'. ַּחַן �ַ כאשר הגיעו בני ישראל להר סיני לפני מתן תורה, נאמר "ו ָרָאֵל ֶֶגֶד הָהָר" (שמות יט, ב). ואומר המדרש על השימוש � ׁם יִש � ש בלשון יחיד: "כאיש אחד בלב אחד". מציאות כזו, של אחדות דעים מלאה, היא נדירה מאוד, ומשכה קצר מאוד. אחדות דעים זו התאימה ואף הייתה הכרחית לצורך קבלת התורה שבכתב באופן ישיר מפי הגבורה, בהר סיני. לעומת זאת, בתורה שבעל פה, שהיא ברובה המכריע מעשה יצירה אנושי ההולך ונמשך, קבעו חז"ל נורמה שונה בתכלית, של 'מחלוקת לשם שמים', ו'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'. בבסיס הנורמה הזאת עמדה ההכרה של חז"ל, שאין אדם המחזיק באמת המוחלטת, ולכן, כפי שכותב הראי"ה קוק, "השלום האמיתי אי אפשר שיבוא לעולם כי אם דווקא על ידי הערך של ריבוי השלום. הריבוי של השלום הוא, שיתראו כל הצדדים וכל השיטות, ויתבררו איך כולם יש להם מקום, כל אחד לפי ערכו, מקומו ועניינו". גם חז"ל התקשו לעתים לעמוד בנורמה שהם עצמם קבעו, כפי שניתן לראות במחלוקות רבן גמליאל ור' יהושע, במעשה תנורו של עכנאי, ובעדויות על מחלוקות בית הלל ובית שמאי. יחד. , ולא במקרה ברורה וחד משמעיתעם זאת, הנורמה שקבעו חז"ל המשנה לעיל נקבעה לחתום את שישה סדרי המשנה, כהוראה מחייבת לדורות הבאים. חז"ל לא הסתפקו רק בקביעת נורמה שכלתנית האומרת ש'אלו ואלו דברי אלוקים חיים', אלא גם העמידו לנו כלי נפשי והתנהגותי, אשר יאפשר לנו ליישם קביעה זו בחיי המעשה; כלי מחזיק ברכה: השלום. בימים קשים אלה עולה שוב ושוב הדרישה בציבור לאחדות. לעניות דעתי, דרישה זו אינה ריאלית. אנו חיים במציאות מורכבת, ואיננו ממתינים למעמד חד פעמי של גילוי דבר ה' במעמד הר סיני. איש מאיתנו לא מחזיק בצקלונו את האמת המוחלטת. שומה עלינו לשמוע את כל הדעות, ללבן אותן, ולקבל החלטות על פי מנגנונים מוסכמים וקבועים . .לאחווהאת מקום הקריאה לאחדות צריכה להחליף הקריאה כדי לזכות בכלי מחזיק הברכה, השלום, עלינו לסגל לעצמנו הלך נפש האומר, שבראש ובראשונה אנשים אחים אנחנו, וללמוד לנהל ויכוחים במקום מריבות. זו חובתנו כלפי הנופלים, כלפי עצמנו וכלפי הדורות הבאים. ועלינו לעמוד בה . ׁלוֹם". � � ּן ה' יְבָרֵך אֶת עַמּו בַש � "ה' עֹז לְעַמּו יִת טובה ואריאל שנקולבסקי הם חברי קיבוץ מגדל עוז.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=