עמודים 754 - אדר - ניסן תשע״ב

השפן הקטן, החסיד והדלת

השפן הקטן, החסיד והדלת

 

רמח"ל בספרו מסילת ישרים מציע דרך העולה בית ה'. הוא בונה את ספרו על הברייתא המובאת בשמו של רבי פנחס בן יאיר (למשל, עבודה זרה כ ע"ב) "תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקדש מביאה לידי תחיית המתים". זוהי דרך ארוכה ומרובת שלבים, ורק לאחר כמעט עשרים פרקים של מסילת הישרים הוא מגיע לתיאורו של החסיד.

 

ביריה - על שום מה?

 

שלושה עקרונות יסוד גלומים במורשת מצודת ביריה, אותם נוריש לדורות הבאים: א. הנכונות ללכת למאבק עיקש ורצוף בשלטון הבריטי ב. אחדות היישוב היהודי על כל פלגיו וזרמיו ג. גיוס הנוער ובראשם בני עקיבא למשימות לאומיות א. סמל המאבק ההתיישבותי ביריה היא סמל המאבק בשלטון הבריטי, שלטון שהשליך לכלא 24 חברי הפלמ"ח הדתי. מאסרם של חברי המחלקה הדתית של הפלמ"ח רק הגבירה את המאבק בשלטון הבריטי. תחת הסיסמא 'לא מפקירים נקודת יישוב יהודית' גוייסו כ-3,000 בני נוער מכל ההכשרות והזרמים. הנערים והנערות התרכזו ב-4 יישובים ומשם עלו תוך הטעית הבריטים שחשבו כי אלפי בני הנוער נוסעים כנהוג לתל חי. בני הנוער העפילו אל ראש ההר בליל י"א אדר תש"ו והקימו את הנקודה בשנית.

נקודת מבט
אסי ברמן-דיין ושולי גל בנות אותו מחזור בבארות יצחק מדברות על יהדות ואמונה

 

נולדתי וגדלתי בבית דתי בקיבוץ דתי. תמיד הייתי דתייה. בילדותי ובנעוריי לא ממש הפנמתי את ה'דתיות' שלי, זאת הייתה פשוט עובדה וזהו, בלי הרבה מחשבה. העולם היה צבוע בשחור ולבן. בכיתה י', כמיטב המסורת היבנאית הזכורה לטוב – יצאנו לסמינר יהדות. הבנים הלכו לישיבות ולבנות היו הרצאות, סדנאות, סיורים ושיעורים באולפנות ומדרשות למיניהן. בשבתות התארחנו באולפנת הרב בהר"ן, בעפרה ועוד. למדנו הרבה על היהדות ופגשנו אנשים דתיים שגם הם כמונו שומרים שבת וכשרות וכו', ובכל זאת – היו מקפידים יותר, רציניים יותר, מאמינים יותר. כך נראה לנו. תמיד היתה לי הרגשה – שהתחזקה בסמינר ההוא - שהחרדים נמצאים בקצה האחד של הסקאלה (כלומר – הם "הכי בסדר"), החילונים בקצה השני ואנחנו – באמצע. ה'אמצע' הזה הוצג כ"שביל הזהב", גישור בין קצוות. אבל בעקבות הסמינר התחלתי לחשוב שה'אמצע' הזה הוא מין בינוניות, עושים מה שרגילים ולא מחפשים להיות יותר טובים מזה.

 

לגיליון המלא