עמודים 764 -אלול תשע״ג - תשרי תשע״ד

פתח לנו שער, בעת נעילת שער

פתח לנו שער, בעת נעילת שער
איך קורה שדווקא כשנסגרת הדלת והאדם ניצב מאחוריה מובס, מתרחש לפתע מהפך?

 

דווקא ברגע זה שבו נסגר השער מגלה האדם שיש בידיו לפתוח אותו. איך זה קורה שדווקא כשנסגרת הדלת והאדם ניצב מאחוריה מובס, והוא כבר מסתובב ופונה לאחוריו תוך שהוא חושב בלבבו: 'הכול אבוד'... דווקא אז מתרחש לפתע מהפך, הבנה בלתי צפויה נובטת. נוכח השער הסגור מתרחש
השינוי הפנימי הגדול שפותח שערי לב ושמיים. זהו הרגע שבו הגיבור בסרטי האהבה מגלה כי אהבת חייו נמצאת ברכבת שכבר יצאה לדרכה, אלא שרק עתה, משנטרקה הדלת ועשן הרכבת הדוהרת בפניו, הוא מבין שכל הזמן חיפש במקום לא נכון. היא הייתה צריכה לעזוב כדי שיבין שהיא ולא אחרת משאת חייו. הוא רץ ריצה מטורפת, מצליח להיתלות על דלת הרכבת המתחילה לנוע... והסוף בסרטים האמריקאים - טוב - כידוע לכול.

 

התחדשות דתית - כיצד?
האם המשמעות של השתנות המציאות היא צמצום עולם המצוות או שישנה גם אפשרות אחרת?

 

הרצון בהתחדשות דתית קיים סביבנו. שומעים עליו בכל נושא - התחדשות בהלכות שבת, בהתנהלות בית הכנסת, בבניית התא המשפחתי, בניהול מערכות המשפט; לאן שלא נסתכל נראה את הדיסוננס בין המציאות ההיסטורית והחברתית שבה נמסרו, נידונו ונקבעו חלק מההלכות שבידינו לבין
המציאות שבה אנו חיים כיום. פעמים רבות מדובר בתופעה המצביעה על יושר ובקשת אמת גדולה, אך כשבוחנים מקרוב חלק מן הסוגיות הממלאות את דפי העלונים, את הפסיקות הפופולריות ואת הוויכוחים בשולחן השבת, רואים, לעתים, מוטיבציה אחרת. פעמים חדשנות דתית משמעה בפועל
צמצום עולם המצוות. דיונים רבים מתמצים בשאיפה להיתר כזה או לקולא אחרת, והכול מתוך אצטלה מכובדת של דיוק בפורמליזם ההלכתי ובפרטים המחקריים ההיסטוריים והסוציולוגיים. לא פעם נראה שההלכה, כמו בפרסומת הידועה, היא רק תירוץ; תירוץ לצמצום נוכחותו של דבר ה' בחיינו.

 

בין טוביה החולב להתחדשות יהודית 2013
צו גיוס לנשים (למרות ש'הזמן גרמן'), למעורבות ואחריות בהתחדשות יהודית



"מסורת מסורת" - צועק טוביה החולב במחזהו המפורסם של שלום עליכם - "כנר על הגג", ומנגד הבנות שלו בעלות תעוזה ואומץ, כל אחת בתורה פורצת גדר, מחדשת ומתחדשת. ורב טוביה? הוא כועס, רוגז ואפילו מתרחק. אבל בסוף מתרצה ומקבל את החידוש, עד לקו האדום של נישואין עם גוי (וגם את הבת הזו מברך בסצינת הפרידה המרגשת). אז בואו נודה על האמת - חידוש והתחדשות במסורת היא דבר מאיים, מפחיד, שובר מוסכמות, ובכל זאת, אנו עדים ליותר ויותר אנשים ונשים המחפשים התחדשות, מתעוררים לגילוי היהדות בדרכים אחרות. זה לא "קומץ", זו ממש תנועה! דבורה עברון, פעילה בתחום ההתחדשות היהודית ופסיכודרמטיסטית, ישבה איתי לבירור הנושא - מהי התחדשות יהודית, למה היא מוכרחה להתרחש והאם היא פוגעת או תורמת לשימור המסורת היהודית המקובלת?

 

לגיליון המלא