עמודים 766 -טבת - שבט תשע״ד

ביקוד העבודה לאורה של תורה

ביקוד העבודה לאורה של תורה
שורות אישיות על ידידי יוסק׳ה שפירא שהלך לעולמו

 

הייתי תלמיד תיכון. נקראנו להתייצב לאחר הלימודים בבני עקיבא בתל אביב כדי להירשם לפעולה התנדבותית במעברות. שם, במשרד קטן, צפוף, פגשתי לראשונה את יוסק'ה. הוא היה עלם גבה קומה, שיער צפוף על גבהות מצחו, חולצה כחולה של תנועת נוער שהייתה גדולה אפילו על ממדי גופו המרשים, מחייך בדברו, פורק מעל המסובים סביבו כל אמתלה להתגונן בפני המשימות אותן הוא מטיל בקול נינוח, בפסקנות רכה למשמע ונחושה בתהודתה על שומעיו. אדם שצעיר כמותי, שאך זה מכבר נצטרף להיות גם הוא בן הארץ הזאת, כמו חיכה שיופיע ולא יכול היה לעמוד בפני קסמו.

 

זו ילדותו השנייה
סיפורו של אהרל'ה דביר, מ'ילדי טהרן'

 

זיכרונות ילדותו הראשונה של אהרל'ה דביר (אהרון ולודובר) באים רובם ככולם מכלי שני. עד גיל חמש הספיק לנדוד לסיביר הרחוקה ולסבול שם חרפת קור ורעב, לאבד אם ואחות, להישלח לבית יתומים בטהרן ולעלות לבד לארץ. חישוב קצר של הזמנים מבהיר לי שיושב לידי איש לא מאוד צעיר. העיניים רואות משהו אחר לגמרי - איש נמרץ, נאה וחייכן. אנחנו מתחילים את הסיפור כשאהרל'ה בן חמש וחודשיים. הוא מגיע לארץ ברכבת מפורט סעיד לעתלית, 18.2.1943ב- יחד עם קבוצת 'ילדי טהרן'. "גם מהתקופה הזאת אני זוכר רק מעט. נשלחתי למוסד הנקרא 'בית התינוקות' בירושלים. רצה המזל והייתה בירושלים משפחה דתית שנשאה שם משפחה כשלי והם החליטו 'לשים עלי יד'. הם ביקרו אותי מדי יום עם ממתקים, וכיוון שידעו שיש מאבק ושכל תנועה רוצה למשוך אליה כמה שיותר ילדים, הם דרשו שישלחו אותי למקום דתי. יואל, אבי המשפחה, שלח מכתב להנרייטה סאלד, ראש מחלקת עליית הנוער של אותם ימים, ובו בקשתם. אין בידי את המכתב שנשלח, אבל יש בידי את המכתב החוזר מהנרייטה
סאלד המאשר שהבקשה התקבלה. אני זוכר שבתקופת המעבר, עד למציאת מסגרת מתאימה, שהינו במשך כשנה במוסד 'בית הילד' בפרדס חנה. המוסד היה בתוך מבנה סגור והרגשנו ממש כלואים. הקושי משם זכור לי היטב. כעבור שנה נמצא לי ולעוד שלושה מ'ילדי טהרן', בית בבארות יצחק. הגעתי למשפחת סלומון ומהרגע הראשון שם הרגשתי בית.

 

ברית קיבוצית
ממשפחה לעם - מה זה אומר לנו?



הפסוקים הראשונים של ספר שמות מבשרים לנו על מהפך היסטורי, שהתחיל אז וממשיך עד עצם היום הזה. בתחילה זהו רק תיאור עובדתי קצר - "וּ בְ נֵ י יִ שְׂ רָ אֵ ל פּ ָ רו ּ וַ יּ ִ שׁ ְ רְ צו וַ יּ ִ רְ בּ ו ּ וַ יּ ַ עַ צְ מו ּ בּ ִ מְ אֹד מְ אֹד וַ תּ ִ מּ ָ לֵ א הָ אָ רֶ ץ אֹתָ ם" (א, ז). התיאור מציין ריבוי בממדים יוצאי דופן, כפי שניתן ללמוד הן מֵ אוֹת ׁ מן הנתונים הכמותיים שבהמשך ספר שמות - "כְ ּ שֵ ׁ ש אֶ לֶ ף רַ גְ לִ י הַ גְ ּ בָ רִ ים לְ בַ ד מִ טָ ּ ף" (יב, לז) , הן מתיאורי המדרש על הנשים היולדות שישה בכרס אחד. אולם השינוי התודעתי הוא המשמעותי יותר, ובאופן לא מפתיע הוא מצוין על ידי מתבונן חיצוני - פרעה מלך מצרים - בּ ְ נֵ י יִ שְׂ רָ אֵ ל רַ ב וְ עָ צוּ ם מִ מּ ֶ נּ וּ " (א, ט). עַ ם האומר בפשטות: "הִ נּ ֵ ה הכתוב סותם ואינו מפרש מתי חל השינוי התודעתי הפנימי של מעבר מסטטוס של משפחה - ואפילו תהא זו משפחה גדולה ומורחבת - לסטטוס של עם. איננו יודעים מתי, אם בכלל, קם מישהו מבני ישראל, במשמעו המקורי של מושג זה - צאצאיו של יעקב אבינו - והגדיר את המשפחה המורחבת המתגוררת בגושן, כעם. ייתכן כי הייתה איזו הגדרת ביניים שבטית, בדומה אולי לשבטי הבדואים, אך בכל המשתמע מהטקסט, ואולי גם לפרק הזמן שחלף מאז הירידה למצרים, המעבר ממשפחה לעם קרה כמעט כהרף עין

 

לגיליון המלא